Přiznám se. Na koncerty po létech obnovených kapel nebo na koncerty u příležitosti dožitých narozenin chodím jen pod pohrůžkou násilí. Často se míra trapnosti na straně interpreta i trapného pocitu publika rovná transparentu Ještě žiju! A končívá to v poslední době devalvovaným standing ovation.
Na pražský koncert Zelená pošta slovenských borců sedmdesátých let jsem šel do Divadla Archa trochu s obavami, i když jsem měl načtené pochvalné recenze po zářijovém bratislavském provedení.
Tento milý příběh nám poslal Emil Pinďa Makal, kontrabasista pražské skupiny Sekvoj
Myslím, že se vrátíme k tradici každotýdenních editorialů, té chvilky, kdy mailem oslovujeme několik set našich přátel a v pondělí pak na našich stránkách několik desítek tisíc našich čtenářů. Ty editorialy jsou totiž něco jako impuls, poselství. Dobře víme, že naši přátelé si ten mail (se zájmem) přečtou, dozvědí se, co přinášíme, mohou kliknout na přiložený link a dozvědět se víc. Hlavně tam ale cítím étos sdíleného přátelství, a to je pocit velmi důležitý.
Kresba: Radovan Rakus
CO NAPSALA ELVÍRA ( 6)
Jak kluci začali břídit
To už bylo koncem léta a přehrada se pomalu vylidňovala. Kluci začali jezdit na jih.Jsou blbí, říkali si, co zbyli.
Ale příští sobotu už nepřišli ani oni. Přehrada osiřela.
Ve středu 7. listopadu se v narvaném sále brněnského Semilassa konal již třetí ročník trampského festivalu s názvem Volání větru. Hlavním organizátorem byl opět Pavel Kopřiva z FT Records za podpory brněnského rádia Čas. Rázem šesté nastoupila první, mně neznámá country-rock’n’rollová kapela Zadáci. Jak již z názvu i jejich oblečení vyplývalo - vodáci.
Na pondělí 29. října připravili Rosťa Čapek s Ivou Loukovou hudební lahůdku – dvojkoncert superbandu Blue Highway v pražském hotelu Pyramida. Kapela si v sobotu předtím zahrála ve vyprodaném Městském divadle severoněmeckého Oldenburgu, pražské koncerty byly jediné ve střední Evropě.
Rosťa Čapek, světově proslulý výrobce strunných hudebních nástrojů, uspořádal v sále břevnovského hotelu Pyramida další ze skvělých koncertů, kterými začíná být Pyramida proslulá jako třeba Lucerna. V půli listopadu pozval Banjo band, včetně jeho žijících exčlenů, ke koncertu, kterými by se oslavila sedmdesátka Ivana Mládka. A jestliže na spoustě koncertů muzikanti zahrají jednu nebo dvě skladby tzv. „na přání“, tohle byl „na přání“ celý večer.
Fešáci s Michalem Tučným (s mikrofonem uprostřed) jako hosté festivalu. Kapela i zpěvák na Portě začínali – Michal jako zpěvák country-rockových Rivals z Prahy, Fešáci jalo ústečtí Bluegrass Hoppers. Už v 60. letech minulého století byli úžasní.
V roce 1977 vstoupila Porta do svého druhého desetiletí. Mohlo by se zdát, že úspěšných deset uplynulých ročníků poskytlo dostatečné záruky, zajišťující bezproblémový průběh těch dalších. Opak byl ale pravdou. Vážné problémy například způsobilo už jenom zajištění místa konání národního finále XI. ročníku. Přežívaly totiž zkreslené pohledy na tento hudební festival, způsobené jednak ideologickým přístupem státních orgánů a jednak neobjektivními a nefundovanými hodnoceními a informacemi.
Trio KTO v roce 1965, tenkrát ještě bez vousů. Zleva Franta Hacker, Franta Turek a Vláďa Morava
Na přelomu letošního června a července připomněla kapela KTO na několika koncertech nedožité osmdesátiny Waldemara Matušky. Ale tak trochu stranou pozornosti zůstala kulatá životní jubilea jejích dalších dvou členů, protože v červenci oslavil pětaosmdesátiny její steelkytarista Ferry Friedrich a počátkem srpna pětasedmdesátiny kapelník a jeden ze zakládajících členů KTO Franta Hacker.