Vzkazy

  • Obec spisovatelů na Portě

    Již podruhé se na portovní scéně prezentovala Obec spisovatelů ČR, a to prostřednictvím udělované Ceny za nejlepší písničkový text. Vítěze, stejně jako v loňském problematickém roce, vyhodnotila odborná porota, složená z členů Rady Obce spisovatelů a publikujících autorů, která posuzovala  texty po stránce literární i ve vztahu k neotřelosti nápadu. Kvalita slovní části písniček je totiž, zejména pak u folku a spřízněných žánrů, stejně důležitá jako jejich hudební stránka a nejednou se stává i nosným pilířem písničkového sdělení a výpovědní hodnoty skladby.

    Celý článek...  
  • Čapek show na Country radiu

    Pěkný den,

    máme pro Vás několik novinek a dobrých zpráv. Do dalších dílů stále populárnější Čapek show na Country radiu připravujeme rozhovory s těmito osobnostmi:

    září - BB Bowness - skvělá mladá banjistka progresivní kapely Mile Twelve (již tuto sobotu!)

    říjen - legendární foukačkář Charlie McCoy

    listopad - Chris Jones - kytarista a leader kapely The Nightdrivers

    Vysílací časy Čapek show: premiéra každou první sobotu v měsíci od 10:00, reprízy následující pondělí od 23:00 a třetí sobota od 10:00.

    Celý článek...  
  • Zářijové koncerty Poutníků

    Kapela Poutníci loni slavila 50 let od svého vzniku. Bohužel kvůli covidu19 toho loni moc neoslavila a neodehrála, takže i letos bude jezdit s pořadem „50 let v country".

    A tady je přehled míst, kam se v nejbližším období můžete na koncerty Poutníků vydat:

    Celý článek...  
  • FUSEKLÍCI J. K. Kučery

     

    _______________________

      

    Josef Kobra Kučera

    (1944–2015) byl člověk mnoha talentů, tvůrce i zkušený organizátor. Mimo jiné před více než deseti lety zakládající člen redakce tohoto listu. Dlouhá léta kreslil osobité stripy, jimž říkal Fuseklíci. Ze stránek různých novin a časopisů sdělovali národu svůj osobitý pohled na svět. Některé kresby jsou staré deset, dvacet, možná i třicet let. A přece jsou stále aktuální. Stále promlouvají k dnešku. Stejně jako Kobrovy články. Jak jste si jistě všimli, stojí za to je reprízovat.  (red.)

     
Dnes má svátek Zlata Zítra má svátek Andrea

Nechci Jeňýka zmačkat do jednoho slovníkového hesla, kterých jsem si pár našel. Encyklopediím ale nic jiného nezbývá – zmačkat a definovat. Nejlépe ale nemít tolik chyb, jako ty na internetu.

Akademický malíř Jan Antonín Pacák vystřídal v roce 1965 v řadách Olympiku za bicími Frantu Ringo Čecha, kterému ovšem v branži nikdo Ringo neříká. V branži je Ringo jeden – ten z Liverpoolu, což ale nesnižuje malebnost Františkova činění. Jeňýk vstoupil do legendární sestavy kapely, volného pokračování průkopnických činů poděbradských studentů ČVUT Petra Kaplana a Pavla Chrastiny. Byli to praotci českého bigbítu, stejně jako jejich první československý zesilovač zvaný Samuel. Studenti slaboproudé elektřiny ho dokázali vtěsnat do cestovního kufru. A sami se nazvali Samuels.

 V Olympiku, který pak Kaplan založil a za neobvyklých okolností ho v roce 1963 vystřídal Petr Janda, v tom slavném období postupně hráli baskytaristé Pavel Chrastina, Jan Hauser, Ladislav Chvalkovský, na kytary Pete Kaplan a Jiří Laurent, na saxofon úžasný Míla Růžek, na klávesy Jaromír Klempíř, zpěváky byli Pavel Sedláček, Pavel Bobek, Yvonne Přenosilová. Plejáda dalších tehdejších hvězd s Olympikem spolupracovala – Karel Gott, Eva Pilarová, Naďa Urbánková, Miki Volek, Věra Křesadlová, Josef Laufer...

Jeňýk se projevil v několika písních i jako zpěvák – ve slavné Bon soir madmoiselle Paris, nebo Strýček Jonatán. Vzpomínám si, a vy jistě také, jak při jednom z výročí Olympiku v pražské Lucerně ztrémovaný Pacák s červeným šátečkem na krku nasadil Bon soir trošku vedle. Jak říkají muzikanti -  o čtvrt cihly. Už to nikdy nedotáhl, v průběhu písničky to jde těžko.

Honza Pacák odešel z kapely v roce 1971, ale s hudbou rozhodně neskončil. Spolupracoval na deskách i živých koncertech Spirituál kvintetu – jako hráč na štěrchátka, píšťaly, foukací harmoniku, flétny... Poslední léta hrál s Ivanem Mládkem v jeho televizních řachandách.

Petr Janda jednou řekl na adresu Jana Pacáka – no, moc muzikální nebyl. A kapelník Spirituál kvintetu a hudební vědec Jiří Tichota v zápětí v jiné souvislosti ocenil Jeňýkovo hravé muzikální cítění.

S odchodem Jeňýka, Pavla Chrastiny, který jde studovat na FAMU, a dalších končí legendární období Olympiku, jenž ovšem trvá dál. Později se mu začíná říkat Obzina band.

J.A. Pacák byl také výtvarníkem festivalu Porta. Mimořádně si rozuměl s duchem festivalu, jeho výprava byla veselá a chytrá. V amfiteátru plzeňského Lochotína si nakroutil knír a prohlásil – Veselý malíř, veselé obrázky.

V roce 1996 jsme s Kobrou domluvili spolupráci s Malostranskou besedou, geniálně vedenou Robertem Radostou. V redakci časopisu ...And You, který jsem tehdy vydával a Kobra v něm pracoval, jsme začali do Besedy připravovat vlastní pořady. Vlastní neobvyklé pořady. Dali jsme třeba dohromady na jedno jediné vystoupení legendární Tyátr písničkářů, folkový klenot počátku 70. let. Nabídku přijali všichni zainteresovaní – Mirek Kovářík, Jaroslav Hutka, Vladimír Merta a Vlastimil Třešňák, přestože spolu jinak většinou nemluvili. Hutka s Mertou se navíc právě soudili o nějak špatně proinvestovaný milion korun.

Jednou večer jsme se pěkně zchrastili s Pavlem Chrastinou, který se vrátil z emigrace v Austrálii a později v Kalifornii v USA. Pavel se v zámoří živil filmařinou, kterou skutečně na pražské FAMU vystudoval. Tehdy vznikla domluva, kterou si Pavel druhý den moc nepamatoval – že v Malostranské besedě vystoupí legendy československého rock´n´rollu.

Následovala památná schůzka v salonku tehdejšího Euroklubu, nyní Divadla Radka Brzbohatého v Opletalově ulici v Praze. Od Humpolce, kde žil na statku, přijel Pete Kaplan. Z Měchenic Honza Pacák. Chrastina už byl načatý, Kaplanovi to nebylo proti mysli, velmi váhal Pacák.

„Já vím, jak to bude“, řekl Kaplanovi. „Ty budeš mít koženou bundičku do pasu a budeš mi nadávat, jak to hraju!“

Jeňýk měl samozřejmě pravdu. Rock´n´rollové standardy mají svou klasickou podobu, a ta se respektuje. I Pavel Chrastina měl problém. Neměl kytaru a dvacet let na žádnou nehrál. Tehdy pronesl Pete Kaplan: co se jednou naučíš, nikdy nezapomeneš. Nabízel jsem Pavlovi na rozcvičení některou ze svých kytar, ale od Humpolce znovu přijel rezolutní Kaplan a s Chrastinou šli obcházet prodejny hudebních nástrojů.

Pavel Chrastina s Mefistem pak jistou dobu hrával a několikrát prohlásil v médiích – do muziky mne vrátil můj přítel Fedor Skotal. Myslím, že také říkal šéfredaktor. Měl jsem z toho radost a mám dodnes, jeho basové figury jsou jedinečné - a koneckonců to tak opravdu bylo.

Těch rock’n´rollových večerů v Malostranské besedě bylo několik. Připojili se zpěváci Pavel Sedláček, Viktor Sodoma, saxofonista Míla Růžek a další legendy. Poslouchal jsem ten nářez ze zákulisí a pak se na to ještě šel prodrat do narvaného sálku Besedy. Strhující Pacák. Standard nestandard hnal tu sestavu legend v úžasném tempu dopředu.

Dokonce jsem tehdy uvažoval o koncertním turné legend českého rock´n´rollu a na doporučení oslovil údajně šikovného manažéra Oldu Říhu z Katapultu. Odpověděl mi – a proč bych to měl dělat?

Jeňýk snesl z půdy domu v Měchenicích bicí soupravu a postavil ji v obýváku. Honzova manželka Jana tehdy řekla – tohle jsem měla celé mládí, a teď to budu mít celé stáří. Bohužel ta úžasná ženská neměla pravdu.

Návrat na hudební scénu si Jeňýk Pacák rozmyslel. Zato dělal krásné věci z keramiky, kterou jezdil pálit snad do Staré Role, kde se tomuto řemeslu vyučil. Tu keramiku pak pokreslil veselými obrázky. Bylo to nádherné – a nikdo to nechtěl.

Jan Antonín Pacák podlehl akutnímu útoku leukémie a zemřel v těsně nedožitých šestašedesáti letech. Teď by měl rovných osmdesát.

                                                    

                                                               

 

 

Foto týdne

Jste náš host číslo

7488043

Melanž

  • Trampský guláš

    Ingredience

    - 600 g zadního hovězího masa
    - 150 g pikantnější klobásy
    - 2 lžičky sladké mleté papriky
    - 1 větší cibule
    - 2 špetky pepře
    - 1 lžička soli
    - 400 g brambor
    - 200 g čerstvých hub (nebo nakládané žampiony, případně větší hrst předem namočených sušených hub )
    - tuk

     

    Postup

    Cibuli nakrájíme na drobné kostičky a usmažíme na oleji (případně na sádle) dozlatova. Přidáme na kostky nakrájené hovězí maso a zprudka je i s cibulí po dobu asi 2 - 4 minuty opékáme za stálého míchání. Posolíme, zasypeme sladkou paprikou, zalijeme vřelou vodou a dusíme zhruba 40 minut (v papiňáku o 10 - 15 minut méně). Přidáme houby, klobásu nakrájenou na kolečka a brambory (syrové) nakrájené na menší kostky. Vše spolu dusíme do změknutí brambor (zkoušíme vidličkou, brambory změknou dost brzy). Správný trampský guláš se nezahušťuje, ale když máme chuť .....

    Při přípravě tohoto typu guláše můžeme k přípravě použít i např. zeleninu, zbytky dalších mas i uzenin. Je rychle hotový, což oceníme, když přijde nenadálá návštěva.

     

    Doporučená příloha

    • knedlík nemusí být, podle chuti čerstvý chléb nebo pečivo.
     
  • Velký trampský guláš

    Suroviny:

    - 2 vepřová kolena
    - hovězí kližka (množství podle počtu lidí)
    - vepřová kýta nebo ramínko (tolik, co hovězího)
    - 1,5 kostky škvařeného vepřového sádla
    - cibule (polovina váhy masa)
    -1/2 sáčku kmínu
    - 1 sáček gulášového koření
    - mletý pepř
    -3 chilli papričky
    - 5 stroužků česneku
    - 8 větších brambor

     

    Postup:

    Do velkého kotle na prudkém ohni vhodíme sádlo a po rozpuštění vmícháme cibuli a kmín. Těsně před zezlátnutím vhodíme 3-centimetrové kostky hovězího, které jsme předtím máčeli v osolené vodě. Přisypeme gul- ášové koření, podle chuti pepř, chilli papričky, česnek a přidáme čerstvou snítku větvičky smrčku. Dále přidáme nadrobno nakrájené 4 brambory, promícháme, přidáme trochu vody a vložíme rozseknutá, omytá kolena i s kůží. Kotlík přikryjeme a oheň udržujeme tak, aby směs vařila mírným varem. Občas ode dna zamícháme. Vaříme aspoň dvě hodiny. Mezitím si nakrájíme na cca dvoucentimetrové kousky libové vepřové maso, přidáme větší kostky zbylých brambor. Tuto sestavu vložíme do kotle, až když vyjmeme a jíme kolena. Guláš uvaříme do měkka a máme druhý chod.

    Nezapomeneme na křen, hořčici, chléb a pivo.

     
  • Kotlíkový guláš

    Suroviny

    anglická slanina 120 g
    brambory 200 g
    nať z celeru a petržele svázané do otýpky
    cibule 3 ks
    čenek 3 stroužky
    přední hovězí 200 g
    skopové z plecka 200 g
    kmín podle potřeby
    majoránka 2 lžičky
    mletá sladká paprika 1 lžička
    zelená paprika 1 ks
    rajče 4 ks
    sůl podle potřeby
    světlé pivo 1 dcl
    hovězí vývar dle potřeby

     

    Postup:

    Slaninu nakrájíme na kostičky, rozškvaříme, přidáme drobně nakrájenou cibuli a zpěníme. Přimícháme mletou červenou papriku, hovězí maso nakrájené na menší kostky a opečeme. Později přidáme skopové maso nakrájené na větší kostky, osolíme, opepříme. Přidáme zelenou papriku bez jadérek nakrájenou na nudličky a zelenou celerovou a petrželovou nať svázané do otýpky, podlijeme vývarem a udusíme do poloměkka. Brambory očistíme, nakrájíme na čtvrtky, přidáme k masu a podlijeme vývarem. Nakonec přidáme oloupaná a nakrájená rajčata, rozetřený česnek, kmín a dodusíme. Hotový guláš ochutíme majoránkou. Podáváme s chlebem.

Tiráž

Music Open
hudební časopis nejen o muzice


Editor:
  Fedor Skotal

Grafika: Jana Skotalová

 

Autoři:  Jiří Černý, Mirek Černý, Jaroslav Čvančara, Ivan Doležal, Svatoslav Fiala (foto), Jiří Hampl (foto), František Heřman (foto), Hanka Hosnedlová, Vít Hrabánek, Jan Krůta, Miloslav Jakub Langer, Jaroslav Samson Lenk, Jindřich Marek, Stanislav Motl, Petr Vokoun Náhlík, Míra Navara, Marty Newton, Sandy Nosek, Zdeněk Nossberger, Lucia Nováková (foto), Lilly Pavlak, Jan Plachetka, Milan B. Plch, Radovan Rakus, Jan J. Vaněk, Jerry Pupál Vecka, Ladislav Vencálek, Karel Cimbura Vidímský

 

Kontakt: musicopen@email.cz