Vzkazy

  • Cédéčko s vůní kouře

    Ačkoliv ve chvíli, kdy tento článeček píši (polovina prosince), je CD s dlouhým, ale vše říkajícím názvem „Šedifky a Přeletky: Ze starých zpěvníků“, na světě teprve pár týdnů, ohlasy z různých míst jsou nejen četné, ale i velice příznivé, některé přímo nadšené.

    Celý článek...
Dnes má svátek Igor Zítra má svátek Olivie a Oliver

Earl Scruggs (* 6.1.1924  + 28.3.2012) 

Před pěti lety se do nebeské kapely odebral nejslavnější bluegrassový banjista všech dob Earl Scruggs. Bylo toho o něm napsáno tolik, že bych nerada nosila dříví do lesa. Proto použiji slova herce a muzikanta Steva Martina : Před ním nikdo nehrál na banjo tak  jako on a po něm tak chtěli hrát všichni, nebo se o to aspon pokoušeli...

Earl se narodil v malé vesničce Flint Hill v Severní Karolíně. Se svým bratrem Horácem odmala hrávali na banjo a kytaru na verandě jejich domku. Na veřejnosti vystupoval se svými bratry již od šesti let. Když mu bylo asi deset, s bráchou se zase jednou servali, a aby se odreagoval, začal cvičit na banjo. Právě začal hrát skladbu Reuben, když najednou začal rolovat třemi prsty pravé ruky, místo dvou, jak tehdy bylo obvyklé. Utíkal rozradostnělý za bráchou a volal: „Mám to, to je ono !!!“ A tak se zrodil Scruggsův styl...

V roce 1945 vystoupil poprvé s Billem Monroem v Ryman Auditoriu v Nashvillu.  Byla to bomba. Bylo mu jednadvacet, svým stylem hrál a stále ho zdokonaloval již jedenáct let.  Obecenstvo bylo unešené. Tehdejší banjová hvězda Grand Ole Opry Uncle Dave Macon prohlásil, že ten hoch sice umí hrát na banjo, ale není v tom žádná komedie, na kterou jsou lidé u banjistů zvyklí...V kapele Monroeových Blue Grass Boys v té době hrával kytarista a zpěvák Lester Flatt, houslista Chubby Wise a na basu Howard Watts, kterému se říkalo Cedric Rainwater.

Ten prosincový večer vystupovala kapela pod jmenem The Original Bluegrass Band. Tento koncert napsal dějiny.  Neboť od té doby se datuje vznik hudebního stylu zvaný bluegrass. Banjo se stalo z původně doprovodného nástroje plnohodnotným nástrojem solovým. Earl kromě toho přispěl i novým materiálem do repertoáru Billa Monroea. Ta léta, kdy společně hráli, byla nejslavnější éra Bluegrass Boys. 

 

 V roce 2005 byla na počest šedesáti let od zrodu bluegrassu v roce 1945 slavnostně odhalena v Ryman Auditoriu pamětní tabule.

V roce 1946 se v Ryman seznámil se svou pozdější manželkou Luisou, se kterou měl tři syny Garyho, Randyho a Steva. V roce 1948 se Lester Flatt a Earl Scruggs rozhodli odejít od Billa Monroe a založili vlastní skupinu Flatt & Scruggs and the Foggy Mountain Boys. Earl Scruggs, který zpopularizoval Monroeovu skladbu Bluegrass Breakdown a mnoho lidí si myslelo, že je to jeho skladba, změnil v ní akord Fdur na e-moll a tak vznikla snad nejpopulárnějši bluegrassovka Foggy Mountain Breakdown, kterou většina lidí zná jako průvodní melodii filmu Bonnie & Clyde. Bill Monroe kvůli tomu tuhle novou kapelu zavrhl... A tím se páni muzikanti rozkmotřili... Luisa Scruggs, krerá byla velice schopnou obchodnicí a organizátorkou, se ujala v roce 1956 práce kapelní manažerky a popularita kapely šla nahoru jako raketa. 

V roce 1969 se skupina Flatt & Scruggs rozešla, neboť Scruggs do ní chtěl nové folkové  prvky a bicí, kdežto Flatt zůstat věrný tradici. Scruggs se syny Garym a Randym založili kapelu Earls Scruggs Revue, což již byla úplně jiná kapitola. V tom roce také vzniklo slavné album Earl Scruggs, his Family and friends, na kterém můžeme slyšet Boba Dylana, DocaWatsona, Joan Baez a kapelu the Byrds...Záhy na to následovala snad nejslavnějši nahrávka všech dob Will The Circle Be Unbroken od Nitty Gritty Dirt Band. 

 

Jejich legendární kapelní bus s názvem Widow Maker dodnes existuje. Vlastní ho mí přátelé Clarkovi, se kterými jsem se seznámila v Owensboro KY v roce 1995. Jejich domovem je Goodlettsville nedaleko Nashville a bus ted funguje jako pojízdné muzeum.  Dodnes s ním jezdí po významných bluegrassových akcích po celé Americe

 

 

 

Autogramy na dveřích busu

V roce 1992 rodinu postihla velká tragedie, když syn Steve spáchal sebevraždu poté, co předtím zabil svou manželku...

Se Scruggsem jsem se setkala v Americe několikrát, poprvé na festivale v Owensboro Kentucky v roce 1996.  Tehdy jsem se s ním i vyfotila a povídala mu o bluegrassu v  Československu. Podepsal mi plakát od firmy Gibson a nechal pozdravovat všechny naše hráče na banjo. K jeho autogramu jsem nechávala pak podepsat i další banjisty. Zatím se mi ten plakát nepodařilo najit doma v Bülachu, možná ho ještě najdu v Brně.   

 

 

Pamětni deska z Hall of Fame muzea 

Ze Scruggsovy rodiny blíž znám jeho vnuka Chrise Scruggse, nemanželského syna mé kamarádky, slavné zpěvačky a písničkářky Gail Davies, první ženské producentky v dějinách country music. Jeho přísná babička Luise ho ale odmítla oficiálně uznat. 

 

Chris Scruggs se svou matkou a Gail Davies Bandem v roce 2010 ve Švýcarsku

 

Víc se můžete dočíst na https://www.bluegrassbuss.com/home

Foto: Lilly Pavlak

 

Foto týdne

„Štěstí je jednoduché.

Dobré zdraví

a špatná pamět."

 

Ernest Hemingway

Jste náš host číslo

6654023

Melanž

  • Jaký je Brňák

    Petr Komárek zvaný Farář z Texasu, USA, má – zdá se – silný vztah k Brnu. Čas od času nám přepošle zasvěcené texty o moravské metropoli. Většinou jsou ty texty vtipné, vyznačují se značným stupněm informovanosti. Dnes poslal následující sdělení:

    Celý článek...  
  • Jak posílat příspěvky na potlach v Texasu

    Ozvalo se nám již několik kamarádů ze zahraničí, kteří chtěli poslat peníze na naše bankovní konto na podporu 10 celosvětovéo potlachu, ae nemohli tak učinit, protože informace uvedené na trampských webových stránkách nebyly úplné.

    Celý článek...  
  • Když je v Texasu vedro, skoro se nedá pracovat

    Další zpráva o přípravách na 10. celosvětový potlach i omylu Country rádia.

    Čas letí jak ten jelen, co je šípem střelen. Sice 10.listopad 2018 se mnohým bude zdát ještě daleko, ale vzhledem k tomu, že klimatické podmínky v Texasu nám dovolují pracovat jen v určitý čas, což jsou dva měsíce na jaře a dva měsíce na podzim, není zase tolik času nazbyt. V létě jsou zde úmorná vedra, ve kterých venku pracují jen ti nejstatečnější (ke kterým my už nepatříme) a i když máme většinou mírné zimy, tak ani v těch se moc pracovat nedá.

    Celý článek...

Tiráž

Music Open
hudební časopis nejen o muzice


Šéfredaktor:
Fedor Skotal
Redakce:
Hanka Hosnedlová,
Lilly Pavlak (Švýcarsko),
Jana Skotalová

Grafika a web: Jana Skotalová

Kontakt:
musicopen@email.cz