Dnes má svátek Rostislav Zítra má svátek Marcela

Alain Fabien Maurice Marcel Delon, francouzský herec, scénárista a režisér. Narodil se ve znamení Štíra 8. listopadu 1935 ve Sceaux u Paříže. Jeho otec byl provozovatelem kina, matka pracovala v lékárně. Alain Delon byl jediné dítě z manželství, které skončilo rozvodem, když mu byly čtyři roky. Vyrůstal u pěstounů v severofrancouzském Fresnes. Pro své neustálé potíže s učiteli vystřídal mnoho škol, delší dobu pobýval v jezuitském internátě St. Nicholas d'Igny u Bièvres, odkud se pokusil utéct do USA. Vyučil se řezníkem u svého otčíma, v sedmnácti letech vstoupil do armády a bojoval jako parašutista u námořnictva v Indočíně.

Po předčasném propuštění se v roce 1956 vrátil do Paříže, kde si vydělával jako číšník, kamelot, poslíček a vrátný v obchodním domě Les Halles. Nové obzory se mu otevřely poté, co se seznámil s herečkou Briggitte Auberovou, která mu dala základy hereckého vzdělání a zprostředkovala mu kontakty v uměleckých kruzích. První film mohl točit v Hollywoodu, kam se dostal díky nabídce hledače talentů pro producenta Davida O. Selznicka. Místo toho se rozhodl pro spolupráci s režisérem Yvesem Allégretem, který mu svěřil menší roli nájemného zabijáka jménem Jo v kriminálním snímku  Když se do toho zaplete žena. Několik následujících filmů již zřetelně ukázalo, že je svým atraktivním zevnějškem předurčen pro role romantických rozervaných mladíků a rozporuplných milovníků.

 

Alain Delon v roce 1959

Mezinárodní hvězdu z něho učinil italský režisér Luchino Visconti, když mu svěřil klíčové role ve svých dvou významných filmech: boxer Rocco Parondi, který nelituje ani největších obětí pro svého bezcharakterního bratra (Renato Salvatori), v sociálním dramatu Rocco a jeho bratři; lehkomyslný, temperamentní a světácky protřelý mladík Tancredi Falconeri ve filmové adaptaci románové fresky Giuseppa Tomasiho di Lampedusa Gepard. Byl to rovněž Visconti, kdo mu 1961 poskytl první jevištní zkušenost v incestní tragédii Johna Forda Jaká škoda, že je to děvka. Náročnou kreaci předvedl v úloze burzovního makléře Pierra, o jehož neschopnosti oddat se skutečnému milostnému citu pojednává psychologické drama Zatmění (režie M. Antonioni).

Během 60. let však začal slevovat ze svých uměleckých ambicí a svou kariéru podřídil ryze komerční úspěšnosti. Postupně se typologické spektrum jeho hrdinů zúžilo na postavy energických, chladnokrevných a osamělých mužů velkého světa, kteří často porušují zákony a konvence a někdy na to tragicky doplácejí, ať už jde o nemilosrdné gangstery (Samuraj, Sicilský klan, Borsalino), lupiče (Krvavé slunce, Gang), vrahy (Zavraždění Trockého, Štír, Šok), policisty (Policajt, Povídka o policajtovi, Slovo policajta), dobrodruhy a šlechtice (Černý tulipán, Swannova láska) či milovníky (Dívka na motocyklu, Bazén, Návrat Casanovy), které ztělesnil ve filmech různých žánrů a kvalit.

 

Alain Delon a Nathalie Baye v dramatu Náš příběh (1984)

Jedinou prestižní hereckou cenu, Césara 1985, mu přinesla úloha alkoholika Roberta Avrancha, jemuž se snaží pomoci tajemná dívka (Nathalie Bayeová), v psychologickém dramatu Náš příběh (režie Bernard Blier).

V roce 1964 založil produkční společnost Delbeau Productions (1968 ji transformoval na společnost Adel), která je podepsána pod mnoha jeho kriminálními filmy, na nichž se příležitostně podílel jako scenárista a od počátku 80. let také jako režisér (Kdo nastaví kůži, Rváč). Kromě svých filmových aktivit podniká v kosmetickém průmyslu (iniciály svého jména propůjčil pánskému parfému AD) a obchoduje s módní konfekcí.

Pět let tvořili pár s herečkou Romy Schneiderovou, kterou poznal ve třiadvaceti hned na začátku své kariéry při natáčení romantického dramatu Kristýna (1958), dokonce se i zasnoubili, ale když se jeho milence, německé herečce a zpěvačce Nico narodil v roce 1962 syn Ari, zasnoubení zrušili. Ti, co ho znají, tvrdí, že se s tímto vztahem nikdy nevyrovnal. Dokládá to i fotografie, kterou Delon nosil ve své náprsní kapse ještě dlouho po smrti třiačtyřicetileté Romy v roce 1982. Na její pohřeb nepřišel. Rudé růže donesl na hrob až den poté.

 

Alain Delon s Romy Schneiderovou ve filmu Bazén (1969)

Jeho první manželkou byla francouzská herečka Nathalie Barthelémy, s níž má syna Anthonyho. Jejich manželství vydrželo pět let. S francouzskou herečkou Mireille Darcovou žil téměř 15 let do roku 1984. Svoji druhou manželku, holandskou modelku Rosalie van Breemenovou si vzal v roce 1987 a má s ní dvě děti - dceru Anouchku a syna Alaina-Fabiena. Rozvedli se v roce 2002.

V roce 1992 navštívil Bratislavu a Prahu, kde se byl hostem plesu v Opeře. V červnu 1999 se zúčastnil s režisérem Patricem Lecontem v Praze české premiéry filmu Poloviční šance.

Jeho popularitu, v níž se mohl dlouhá léta měřit pouze s Jean-Paulem Belmondem, neohrozily ani skandály (záhadná vražda jeho osobního strážce či podezření z kontaktů s podsvětím) a milostné aféry s filmovými partnerkami.

Za své celoživotní dílo byl Alain Delon oceněn Zlatým medvědem na MFF v Berlíně 1995 a v roce 2013 obdržel na filmovém festivalu v Cannes za životní dílo Zlatou palmu.

 

S Claudií Cardinale (vlevo) a dcerou Anouschkou Delonovou na festivalu v Cannes 2013

Přestože si v minulosti nemohl stěžovat na nezájem něžnějšího pohlaví, žije v současné době sám se svými psy a kočkami v klidné vesničce Douchy. Na veřejnosti se ukazuje málo a otevřeně přiznává, že žije hlavně minulostí. Má na co vzpomínat.

 

 

(zdroj: osobnosti.cz, Wikipedie, revue i.dnes, archív J. Skotalové)

 

 

 

Foto týdne

Jste náš host číslo

9564847

Tiráž

Music Open
hudební časopis nejen o muzice


Editor:
  Fedor Skotal

Redakce: Marty Newton

Grafika: Jana Skotalová

 

Autoři:  Jiří Černý, Mirek Černý, Jaroslav Čvančara, Ivan Doležal, Svatoslav Fiala (foto), Jiří Hampl (foto), František Heřman (foto), Hanka Hosnedlová, Vít Hrabánek, Jan Krůta, Miloslav Jakub Langer, Jaroslav Samson Lenk, Jindřich Marek, Stanislav Motl, Petr Vokoun Náhlík, Míra Navara, Zdeněk Nossberger, Sandy Nosek,Lucia Nováková (foto), Lilly Pavlak, Jan Plachetka, Milan B. Plch, Radovan Rakus, Jan J. Vaněk, Jerry Pupál Vecka, Ladislav Vencálek, Karel Cimbura Vidímský

 

Kontakt: musicopen@email.cz