Dnes má svátek Emílie Zítra má svátek Kateřina

Vangelis. „Na jedné straně vesmírný elektro-bordel, na druhé straně melodické, romantické pasáže s emotivním zabarvením. Používá nejen syntezátorů na vytvoření neslýchaných smyček, ale i působivost sborových mas a originálně zabarvených hlasů vokalistů. Celek vždy působí neotřele a invenčně“, napsal specialista na elektronickou hudbu Michal Ledwoň.

Evangelos Odysseas Papathanassiou se narodil 29. března 1943 nedaleko řeckého města Volos. Přestože projevoval výrazný talent, intuitivně odmítl oficiální hudební vzdělání a vzdělával se sám. Později dodal, že výuku hudby považuje za omezující, ba nevhodnou. Něco podobného se uvádí ve spojitosti s Beatles, ale tam to bylo jinak, ti kluci jenom neuměli noty. Ovšem neomezení klasickým vzděláním je dodnes v jejich tvorbě cítit.

Po fašistickém převratu v Řecku koncem 60. let odchází Vangelis do Paříže, do prostředí studentských bouří a hořících barikád. S krajany Demisem Roussosem a Lukasem Siderasem vytvářejí dnes už legendární progressive- rockovou kapelu Aphrodite´s Child. Vydávají zajímavé a kontroverzní album, a nazývají ho satanskými číslicemi – 666. Co jiného, kapela se satansky rychle rozpadá. Roussos se stává mezinárodní zpěváckou hvězdou, Vangelis vykračuje na dráhu sólového skladatele.

Dotýká se filmu, píše filmovou muziku – ale nabídku dostává od slavné britské rockové kapely Yes, která mu nabízí místo klávesisty. Spolupracuje s nimi, ale především se spřátelí se zpěvákem Yes Jonem Andersonem. Vydávají několik popových alb s dodnes živými hity, které známe i z provedení československých interpretů. Je to zvláštní, uvědomuji si – spíš českých interpretů. Slovenská populární hudba byla a je jiná, svým způsobem osobitější, čerpající z jiných inspiračních okruhů.

 

Velký skok rovnou na vrchol znamenala Vangelisova spolupráce na Hudsonově historizujícím snímku Chariots of Fire, Ohnivé vozy (1981). Odvážná kombinace časově vzdálené látky a syntetické hudby, které se spojují a vytvářejí vrstevnatý celek. Soundtrack získal Oscara za filmovou hudbu a vlastně předčil úspěch jinak velmi dobrého filmu.

 

O rok později dotvořil Vangelis neobvyklou atmosféru snímku Ridleyho Scotta Blade Runner. „Elektronické plochy plné ambientních smyček, zvuků přístrojů a bluesových vyhrávek se zajímavým způsobem pojí s obrazy přelidněného nočního velkoměsta, na které se snáší permanentní déšť“, píše kritik.

Vangelis spolupracuje s režisérem Costa-Gavrasem, píše baletní hudbu, podílí se na úspěchu Polanského Bitter Moon, Hořkého měsíce… a konečně znovu přichází Ridley Scott, V roce 1992 se koná premiéra filmu 1492 – Dobytí ráje. Ústřední motiv patří k dodnes nejhranějším hitům. I zde se pojí historické téma, mnohovrstevnatá syntezárová hudba a namnožené sborové vokály v celek, který vytváří něco nového, jednotného, úžasného. Mimochodem, ani česká úprava s civilně heroickým Danem Hůlkou vůbec není špatná.

Evangelos Odysseas řečený Vangelis žije v Athénách. Improvizuje na syntezátorech, na které ho nikdo neučil hrát a věnuje se výtvarnému umění. Dnes má sedmdesát let.

 





Foto týdne

Jste náš host číslo

10054022

Tiráž

Music Open
hudební časopis nejen o muzice


Editor:
  Fedor Skotal

Redakce: Marty Newton

Grafika: Jana Skotalová

 

Autoři:  Jiří Černý, Mirek Černý, Jaroslav Čvančara, Ivan Doležal, Svatoslav Fiala (foto), Jiří Hampl (foto), František Heřman (foto), Hanka Hosnedlová, Vít Hrabánek, Jan Krůta, Miloslav Jakub Langer, Jaroslav Samson Lenk, Jindřich Marek, Stanislav Motl, Petr Vokoun Náhlík, Míra Navara, Zdeněk Nossberger, Sandy Nosek,Lucia Nováková (foto), Lilly Pavlak, Jan Plachetka, Milan B. Plch, Radovan Rakus, Jan J. Vaněk, Jerry Pupál Vecka, Ladislav Vencálek, Karel Cimbura Vidímský

 

Kontakt: musicopen@email.cz