Vzkazy

  • Cédéčko s vůní kouře

    Ačkoliv ve chvíli, kdy tento článeček píši (polovina prosince), je CD s dlouhým, ale vše říkajícím názvem „Šedifky a Přeletky: Ze starých zpěvníků“, na světě teprve pár týdnů, ohlasy z různých míst jsou nejen četné, ale i velice příznivé, některé přímo nadšené.

    Celý článek...
Dnes má svátek Xenie Zítra má svátek René


Po jedenáctidiskovém boxu s nahrávkami Jiřího Suchého a Jiřího Šlitra z let 50. a 60. vydává nyní Supraphon obdobné maxialbum věnované dalšímu dvacetiletí. Krabice s dvanácti kompaktními disky a osmdesátistránkovým bookletem nese název Jiří Suchý a comp. - léta 70. a 80. Obrovskou práci při realizaci tohoto ušlechtilého záměru odvedl opět Lukáš Berný, jehož výsledná sestava nabízí reedici těch několika alb, které se podařilo v oněch letech navzdory nepřízni režimu vydat, doplněných o bonusy z EP a SP desek.

První z alb je Kytice, vydaná ještě Supraphonem, zatímco většina dalšího materiálu pochází z vydavatelství Panton, jehož ředitel Jaroslav Hraba se nenechal od stranických orgánů příliš omezovat. V roce 1977 tu vyšlo LP Písničky a povídání ze Semaforu  a o osm let později pokračování této kompilace, tentokrát věnované především Jiřímu Šlitrovi. Jako ohlédnutí za tvorbou divadla v průběhu 70. a polovině 80. let vychází v roce 1987 trojdeskové album Divadlo Semafor 1970 – 1985. Některé hry byly připomenuty alespoň vydáním EP a SP desek, což platí o titulech Dr. Johann Faust, Praha 2, Karlovo nám. 40 a Jonáš, dejme tomu v úterý. EP se čtyřmi písničkami z Elektrické pumy vyšlo v roce 1975 u Supraphonu, stejně jako sólové album Jitky Molavcové, natočené s přispěním Jiřího Suchého a Josefa Dvořáka. Protože nebylo možné vydat reedici starých nahrávek písní Jiřího Suchého a Jiřího Šlitra, rozhodl se Panton pro jejich nové natočení, na němž se vedle Jiřího Suchého, Jitky Molavcové a Orchestru Ferdinanda Havlíka podílel i C a K Vocal. V letech 1988 – 1990 tak vyšly tři LP desky s názvem Evergreeny ze Semaforu 1 – 3. kde je nahráno 40 písní, v nichž se vedle Jiřího Suchého a Jiřího Šlitra jako autorů hudby objevuje dvakrát i Ferdinad Havlík, a to v písních Orchestrion z ráje a Miláčku.

V bonusech, vyplňujících volná místa na discích, tu jsou umístěna dvě pantonská EP – Jonáš aneb Jak je důležité míti Melicharovou (1988) a Jiří Suchý zpívá s Borou Křížem (1989), což je nahrávka, pořízená na 20. Slánských jazzových dnech 15.11. 1986. Z dalších bonusů bych upozornil na Nánu v povětří v podání Jitky Molavcové, jejíž hlas slyšíme i v Naší rodině, rockenrollové polce Lípo zelená a písních Ten dnešní den a Věčný snílek z komorního muzikálu Každý má svého Leona. S Jiřím Suchým tu Jitka zpívá například Altánek nebo Pohlednice, nedávno zařazené do pořadu Včera večer poštou ranní. Z písní zpívaných sólově Jiřím Suchým stojí za připomenutí Balada z mlází nebo písnička Kam se René žene, jejíž memento je na dnešních silnicích velmi aktuální. Jsou tu ale další zajímavosti, třeba Co je to láska v podání Jany Robové nebo známý swingový eveergreen Goody-Goody zpívaný Věrou Křesadlovou. Naďa Urbánková nazpívala Bei mir bist du schön se Suchého českým textem, datujícím se do časů Reduty, a spolu s Petrem Nárožným, Josefem Dvořákem a Luďkem Sobotou píseň Tak abyste věděla z Klarinetů.

Disk číslo 11 přináší písně domácích i zahraničních skladatelů s texty Jiřího Suchého, mezi jejichž interprety jsou Karel Gott, Naďa Urbánková, Karel Hála, Karel Černoch, Laďka Kozderková, Marta Kubišová, Eva Pilarová, Vladimír Mišík a další. Mezi autory hudby se také objevuje Jiří Suchý, jehož Rámusy blues v podání Hany Hegerové tu je rovněž zařazeno. Tuto píseň publikum uslyší v novém aranžmá na scéně Semaforu v právě uváděné hře Laura a Oliver. Disk poslední je věnován písním zařazeným jako Rarity, z nichž některé si takové označení snad ani nezaslouží. To platí hned o úvodní Dívence z duhy zpívané Petrem Novákem a C a K Vocalem, regulérně vydané Pantonem na singlu. Je tu ovšem několik dříve nevydaných rozhlasových nahrávek ze semaforských her, písně Michala Kocába a Jiřího Suchého zpívané Janou Kratochvílovou doprovázenou Pražským výběrem a také Ellingtonova Caravana nazpívaná autorem českého textu Jiřím Suchým. Skutečně raritní jsou nahrávky cizojazyčné – tři německé, jedna ruská a čtyři finské nahrané v roce 1986 při uvedení hry Dr. Johann Faust v Helsinkách v režii Jiřího Suchého. Kromě hudby tu zazní i mluvené slovo reprezentované rozhlasovou (a tehdy neodvysílanou) nahrávkou silvestrovského dialogu Jana Wericha a Jiřího Suchého z roku 1978. Tento disk a celé album uzavírá česká verze americké písně Old Folks At Home, zaranžované Antonínem Dvořákem pro sólový a sborový zpěv s doprovodem orchestru k uvedení v Madison Square Garden v roce 1894. V roce 1991, kdy uplynulo 150 let od Dvořákova narození, byla píseň nahrána s českým textem Jiřího Suchého a společně s anglickou verzí se na audiokazetě stal přílohou ke sborníku vydanému vydavatelstvím 68 Publishers.


Foto týdne

„Štěstí je jednoduché.

Dobré zdraví

a špatná pamět."

 

Ernest Hemingway

Jste náš host číslo

6739534

Melanž

  • Jaký je Brňák

    Petr Komárek zvaný Farář z Texasu, USA, má – zdá se – silný vztah k Brnu. Čas od času nám přepošle zasvěcené texty o moravské metropoli. Většinou jsou ty texty vtipné, vyznačují se značným stupněm informovanosti. Dnes poslal následující sdělení:

    Celý článek...  
  • Jak posílat příspěvky na potlach v Texasu

    Ozvalo se nám již několik kamarádů ze zahraničí, kteří chtěli poslat peníze na naše bankovní konto na podporu 10 celosvětovéo potlachu, ae nemohli tak učinit, protože informace uvedené na trampských webových stránkách nebyly úplné.

    Celý článek...  
  • Když je v Texasu vedro, skoro se nedá pracovat

    Další zpráva o přípravách na 10. celosvětový potlach i omylu Country rádia.

    Čas letí jak ten jelen, co je šípem střelen. Sice 10.listopad 2018 se mnohým bude zdát ještě daleko, ale vzhledem k tomu, že klimatické podmínky v Texasu nám dovolují pracovat jen v určitý čas, což jsou dva měsíce na jaře a dva měsíce na podzim, není zase tolik času nazbyt. V létě jsou zde úmorná vedra, ve kterých venku pracují jen ti nejstatečnější (ke kterým my už nepatříme) a i když máme většinou mírné zimy, tak ani v těch se moc pracovat nedá.

    Celý článek...

Tiráž

Music Open
hudební časopis nejen o muzice


Šéfredaktor:
Fedor Skotal
Redakce:
Hanka Hosnedlová,
Lilly Pavlak (Švýcarsko),
Jana Skotalová

Grafika a web: Jana Skotalová

Kontakt:
musicopen@email.cz