Vzkazy

  • Cédéčko s vůní kouře

    Ačkoliv ve chvíli, kdy tento článeček píši (polovina prosince), je CD s dlouhým, ale vše říkajícím názvem „Šedifky a Přeletky: Ze starých zpěvníků“, na světě teprve pár týdnů, ohlasy z různých míst jsou nejen četné, ale i velice příznivé, některé přímo nadšené.

    Celý článek...
Dnes má svátek Drahomíra Zítra má svátek Čeněk

John Wayne ve filmu Rio Bravo

Rok 1953 přinesl velký úspěch westernu Freda Zinnemanna High Noon, v překladu V pravé poledne. Sedm nominací a čtyři Zlaté Globy, ceny udělované zahraničními novináři akreditovanými v Hollywoodu. A stejný počet nominací i udělených Cen Akademie, filmových Oscarů. V pravé poledne byl příběh osamělého muže, jenž koná svou povinnost, ale okolí se od něho odvrací. K úspěchu snímku přispěly skvělé herecké výkony Gary Coopera (Cena Akademie za mužský herecký výkon v hlavní roli) a Katy Jurado (Cena Akademie, tedy Oscar, za ženský herecký výkon ve vedlejší roli) i vynikající práce ostatních profesí. Zinnemann zde odvážně překročil tradiční půdorys westernu, pohádky o boji dobra a zla. Svým pojetím to byl film spíš evropský - přemýšlivý a psychologizující.

V pravé poledne ale vyvolal i negativní reakce, především ze strany Cooperova přítele, herce, režiséra a producenta Johna Wayna. Wayne podpořil Cooperovu nominaci na Oscara, ale od filmu se distancoval. O sedm let později po High Noon, v roce 1959, spatřil světlo světa snímek Rio Bravo jako odpověď, jako Anti-High Noon, jak psal americký tisk. Wayne nesouhlasil s pojetím hlavní postavy šerifa. Nelíbilo se mu, že muž zákona obchází městečko a žádá o pomoc. Podle jeho slov se měl nebezpečí postavit sám, neloudit. Vadilo mu jinak velmi realistické zobrazení charakteru amerických osadníků - bylo podle něj neamerické, celý film byl neamerický.

 

Přátelé Gary Cooper a John Wayne

Wayne byl totiž představitel toho, jak má podle obecného vnímání vypadat poctivý a statečný chlap. Nic jiného vlastně nehrál, jen jednu postavu, vlastně sám sebe, jak si přál, aby vypadal on a aby vypadal svět okolo. Byl velmi pravicový, vyznával hodnoty amerického způsobu života, nedůvěřoval nositelům jiné barvy pleti. Dnes by jeho vystupování bylo politicky nekorektní a vlastně nepřijatelné. Ve své době ovšem mohl Wayne říkat své názory z plného hrdla.

John Wayne žil v trochu jiné době a v jiném světě. Ve světě jasných pravidel, on vlastně žil celý život ve světě westernu, v němž je zcela jasné, kde je pravda a kde zlo..Kde je velmi potřeba správných a čestných chlapů, aby na světě byla spravedlnost. Žil v období poválečného mccarthysmu, honu na čarodějnice, honu na komunisty. Nesnášel komunisty a ti zase jeho. Filmy s Johnem Waynem k nám nebyly distribuovány, tuzemské publikum ho vlastně neznalo. Mimo westernových chlapáků hrál i vojáky - z druhé světové války, ale i z Vietnamu. Bojoval proti zlu nejen na plátně, ale i v realitě. Bylo to možná naivní, ale bylo to čestné a americké. Nikdo nebyl větší vlastenec, než John Wayne. Opravdově, bez předstírání. Byla to jeho šarže, jeho vnímání světa, jeho celoživotní role.

 

John Wayne

Vlastně se jmenoval Marion Michael Morisson (jiné prameny uvádějí Marion Robert Morrison). Narodil se 26. května 1907 v Iowě, kořeny jeho rodiny sahaly do Skotska a Irska. Marion byl vynikající student a excelentní sportovec - i to mu pomohlo ve studiích na střední škole v Glendale a později na univerzitě v jižní Kalifornii. Stal se členem svobodných zednářů a neúspěšně se ucházel o přijetí na námořní akademii.

Klíčový byl americký fotbal, který tak dobře hrál a přes který se seznámil s režisérem Johnem Fordem, klasikem amerického westernu. V roce 1930 natáčí první film Maker of Men. Další, už docela velkou roli, mu ve snímku Big Trail (Velká cesta) nabídl Raoul Walsh. Zde přijímá umělecké jméno John Wayne.

 

Zleva Ricky Nelson, Dean Martin a John Wayne ve filmu Rio Bravo

Rio Bravo vznikl na popud Johna Wayna, který - jak jsme už říkali - chtěl natočit pravý opak filmu V pravé poledne. Přizval režiséra Howarda Hawkse, s kterým v roce 1948 natočil Červenou řeku. A především - oslovil hudebního skladatele Dimitri Tiomkina. A ten vytvořil další nesmrtelný hit My Rifle My Pony And Me. Duet Deana Martina a Ricky Nelsona s přihrávkami foukací harmoniky filmového Šlupky Waltera Brennana.

"Udělal jsem Rio Bravo", řekl později Wayne,"protože se mi nelíbil High Noon. Nemyslím si, že je dobré, když šerif běhá po městě jako kuře s uříznutou hlavou a žádá o pomoc. A kdo ho nakonec zachrání? Jeho kvakerská žena!"

Zvlášť Wayna rozčílila závěrečná scéna. Gary Cooper sundává z potrhané vesty šerifskou hvězdu a pouští ji do prachu cesty. V detailu na ni šlápne nohou v kovbojské botě. A s Grace Kellyovou sedají do bryčky a navždy odjíždějí z města. "To je jako by šlápl na Čestnou medaili, Medal of Honor", kypěl Wayne.

(pokračování)

 

 

 

Foto týdne

„Štěstí je jednoduché.

Dobré zdraví

a špatná pamět."

 

Ernest Hemingway

Jste náš host číslo

5845363

Melanž

  • Jaký je Brňák

    Petr Komárek zvaný Farář z Texasu, USA, má – zdá se – silný vztah k Brnu. Čas od času nám přepošle zasvěcené texty o moravské metropoli. Většinou jsou ty texty vtipné, vyznačují se značným stupněm informovanosti. Dnes poslal následující sdělení:

    Celý článek...  
  • Jak posílat příspěvky na potlach v Texasu

    Ozvalo se nám již několik kamarádů ze zahraničí, kteří chtěli poslat peníze na naše bankovní konto na podporu 10 celosvětovéo potlachu, ae nemohli tak učinit, protože informace uvedené na trampských webových stránkách nebyly úplné.

    Celý článek...  
  • Když je v Texasu vedro, skoro se nedá pracovat

    Další zpráva o přípravách na 10. celosvětový potlach i omylu Country rádia.

    Čas letí jak ten jelen, co je šípem střelen. Sice 10.listopad 2018 se mnohým bude zdát ještě daleko, ale vzhledem k tomu, že klimatické podmínky v Texasu nám dovolují pracovat jen v určitý čas, což jsou dva měsíce na jaře a dva měsíce na podzim, není zase tolik času nazbyt. V létě jsou zde úmorná vedra, ve kterých venku pracují jen ti nejstatečnější (ke kterým my už nepatříme) a i když máme většinou mírné zimy, tak ani v těch se moc pracovat nedá.

    Celý článek...

Tiráž

Music Open
hudební časopis nejen o muzice


Šéfredaktor:
Fedor Skotal
Redakce:
Hanka Hosnedlová,
Lilly Pavlak (Švýcarsko),
Jana Skotalová

Grafika a web: Jana Skotalová

Kontakt:
musicopen@email.cz