Dnes má svátek Marek Zítra má svátek Oto

John Wayne ve filmu Rio Bravo

Rok 1953 přinesl velký úspěch westernu Freda Zinnemanna High Noon, v překladu V pravé poledne. Sedm nominací a čtyři Zlaté Globy, ceny udělované zahraničními novináři akreditovanými v Hollywoodu. A stejný počet nominací i udělených Cen Akademie, filmových Oscarů. V pravé poledne je příběh osamělého muže, jenž koná svou povinnost, ale okolí se od něho odvrací. K úspěchu snímku přispěly skvělé herecké výkony Gary Coopera (Cena Akademie za mužský herecký výkon v hlavní roli) a Katy Jurado (Cena Akademie, tedy Oscar, za ženský herecký výkon ve vedlejší roli) i vynikající práce ostatních profesí. Zinnemann zde odvážně překročil tradiční půdorys westernu, pohádky o boji dobra a zla. Svým pojetím to byl film spíš evropský - přemýšlivý a psychologizující.

V pravé poledne ale vyvolal i negativní reakce, především ze strany Cooperova přítele, herce, režiséra a producenta Johna Wayna. Wayne podpořil Cooperovu nominaci na Oscara, ale od filmu se distancoval. O sedm let později po High Noon, v roce 1959, spatřil světlo světa snímek Rio Bravo jako odpověď, jako Anti-High Noon, jak psal americký tisk. Wayne nesouhlasil s pojetím hlavní postavy šerifa. Nelíbilo se mu, že muž zákona obchází městečko a žádá o pomoc. Podle jeho slov se měl nebezpečí postavit sám, neloudit. Vadilo mu jinak velmi realistické zobrazení charakteru amerických osadníků - bylo podle něj neamerické, celý film byl neamerický.

 

Přátelé Gary Cooper a John Wayne

Wayne byl totiž představitel toho, jak má podle obecného vnímání vypadat poctivý a statečný chlap. Nic jiného vlastně nehrál, jen jednu postavu, vlastně sám sebe, jak si přál, aby vypadal on a aby vypadal svět okolo. Byl velmi pravicový, vyznával hodnoty amerického způsobu života, nedůvěřoval nositelům jiné barvy pleti. Dnes by jeho vystupování bylo politicky nekorektní a vlastně nepřijatelné. Ve své době ovšem mohl Wayne říkat své názory z plného hrdla.

John Wayne žil v trochu jiné době a v jiném světě. Ve světě jasných pravidel, on vlastně žil celý život ve světě westernu, v němž je zcela jasné, kde je pravda a kde zlo. Kde je velmi potřeba správných a čestných chlapů, aby na světě byla spravedlnost. Žil v období poválečného mccarthysmu, honu na čarodějnice, honu na komunisty. Nesnášel komunisty a ti zase jeho. Filmy s Johnem Waynem k nám nebyly distribuovány, tuzemské publikum ho vlastně neznalo. Mimo westernových chlapáků hrál i vojáky - z druhé světové války, ale i z Vietnamu. Bojoval proti zlu nejen na plátně, ale i v realitě. Bylo to možná naivní, ale bylo to čestné a americké. Nikdo nebyl větší vlastenec, než John Wayne. Opravdově, bez předstírání. Byla to jeho šarže, jeho vnímání světa, jeho celoživotní role.

 

John Wayne

Vlastně se jmenoval Marion Michael Morisson (jiné prameny uvádějí Marion Robert Morrison). Narodil se 26. května 1907 v Iowě, kořeny jeho rodiny sahaly do Skotska a Irska. Marion byl vynikající student a excelentní sportovec - i to mu pomohlo ve studiích na střední škole v Glendale a později na univerzitě v jižní Kalifornii. Stal se členem svobodných zednářů a neúspěšně se ucházel o přijetí na námořní akademii.

Klíčový byl americký fotbal, který tak dobře hrál a přes který se seznámil s režisérem Johnem Fordem, klasikem amerického westernu. V roce 1930 natáčí první film Maker of Men. Další, už docela velkou roli, mu ve snímku Big Trail (Velká cesta) nabídl Raoul Walsh. Zde přijímá umělecké jméno John Wayne.

 

Zleva Ricky Nelson, Dean Martin a John Wayne ve filmu Rio Bravo

Rio Bravo vznikl na popud Johna Wayna, který - jak jsme už říkali - chtěl natočit pravý opak filmu V pravé poledne. Přizval režiséra Howarda Hawkse, s kterým v roce 1948 natočil Červenou řeku. A především - oslovil hudebního skladatele Dimitri Tiomkina. A ten vytvořil další nesmrtelný hit My Rifle My Pony And Me. Duet Deana Martina a Ricky Nelsona s přihrávkami foukací harmoniky filmového Šlupky Waltera Brennana.

"Udělal jsem Rio Bravo", řekl později Wayne, "protože se mi nelíbil High Noon. Nemyslím si, že je dobré, když šerif běhá po městě jako kuře s uříznutou hlavou a žádá o pomoc. A kdo ho nakonec zachrání? Jeho kvakerská žena!"

Zvlášť Wayna rozčílila závěrečná scéna. Gary Cooper sundává z potrhané vesty šerifskou hvězdu a pouští ji do prachu cesty. V detailu na ni šlápne nohou v kovbojské botě. A s Grace Kellyovou sedají do bryčky a navždy odjíždějí z města. "To je jako by šlápl na Čestnou medaili, Medal of Honor", kypěl Wayne.

(pokračování)

 

 

 

Foto týdne

Jste náš host číslo

9576785

Tiráž

Music Open
hudební časopis nejen o muzice


Editor:
  Fedor Skotal

Redakce: Marty Newton

Grafika: Jana Skotalová

 

Autoři:  Jiří Černý, Mirek Černý, Jaroslav Čvančara, Ivan Doležal, Svatoslav Fiala (foto), Jiří Hampl (foto), František Heřman (foto), Hanka Hosnedlová, Vít Hrabánek, Jan Krůta, Miloslav Jakub Langer, Jaroslav Samson Lenk, Jindřich Marek, Stanislav Motl, Petr Vokoun Náhlík, Míra Navara, Zdeněk Nossberger, Sandy Nosek,Lucia Nováková (foto), Lilly Pavlak, Jan Plachetka, Milan B. Plch, Radovan Rakus, Jan J. Vaněk, Jerry Pupál Vecka, Ladislav Vencálek, Karel Cimbura Vidímský

 

Kontakt: musicopen@email.cz