Tradiční koncert Devítky v Malostranské besedě byl jednak ve znamení křtu nejnovějšího cédéčka, jednak nemohl zapřít , že je Mikuláše a Vánoce za rohem. Honza Brož ( autor) se přiznal, že nové cédéčko se mělo původně jmenovat Stromeček, jenže nakonec tuhle titulní píseň z výběru vyřadil, protože mu přišla nejslabší. Ale jak tedy cédéčko nazvat ? Přišel „pokyn shůry“: díky poslednímu cédéčku „ Duše v peří“ zjistil, že existuje (v Plzni) adresa U Ježíška 9 – a bylo jasno.
A aby těch „ náhod“ nebylo málo, když křtili cédéčko „ U Ježíška 9“ v jihočeských Vlásenicích, zaujala Honzu asi devítiletá slečna, která velmi pozorně sledovala celý koncert, a tak ji posléze věnoval právě pokřtěný nosič. Až později se dozvěděl, že princezna se jmenuje Brožová…Devítka se na Malostranskou besedu připravovala velmi svědomitě, jak se na toto kultovní místo sluší a patří. Před koncertem si přejela řadu písní, v době, kdy už diváci zaplnili sál, si Petr Haf Havrda kontroloval ladění svých tří kytar, o chvilku později totéž dělal se svou basovkou Petr Nebavič Novotný, zatímco Honza Brož si nachystal sklenici piva do umně zhotoveného držáku pod mikrofonem.
Hned při první vánoční písni zkontroloval jeviště i bílý vlčák Brožových Neo a uvelebil se za Jindřiškou, která pak na něho nechtě šlápla, takže zavytí hezky zapadlo do zvuku dvou kytar a basovky Honzy Klubajse Klupky.
Devítka zařadila řadu svých hitů a došlo i na písničku, při které Karel Plíhal zhudebnil text Jaroslava Seiferta a Honza Brož ji uvedl básničkou, kterou napsal tenhle držitel Nobelovy ceny už v roce 1938, kdy ve chvíli, kdy na hokejovém mistrovství Evropy hráli na Štvanici naši s Německem, zněl z německého radia projev Adolfa Hitlera.
Ale jinak to byl večer veskrze úsměvný. Zvlášť, když přišla řeč na vánoční dárky a nejvíc radosti prý je z toho, který člověk tomu druhému udělá sám, vlastnoručně. Jindřiška to ilustrovala tím, jak jí před několika lety Honza udělal k Vánocům kolo. Váží prý asi 80 kilo, nejede skoro ani s kopce, zato nebrzdí.Rozhodla se prý, že Honzovi udělá kytaru… Ale ten se nedal a sdělil ji, že letos to pro ni bude kamera, kterou už vyrábí…
Ke křtu ve slavném prostředí si pozvali slavnou trojici – Mikuláše, Anděla, Čerta a Honza měl dokonce napsané hříchy každého z kapely, ke kterým samozřejmě Jindřiška přidala ty nenapsané Honzovy. Ke křtu vypálenými švestičkami z Brožovic zahrady bylo nachystáno jen pět frťanů pro muzikanty, ale svatá trojice ruče sáhla do záňadří a vyndala si sklínky svoje…
Největší a hodně dlouhý aplaus sklidila Honzova písnička „Litvínov 75“, ve které vzpomněl na nejsilnější dětský vánoční zážitek,ale současně se mu podařilo i vypodobnit, co to vlastně bylo za dobu.
Ze svaté trojice se vyklubali tři muzikanti skuliny Passage Madlenka Šiffelová,Jarda Kuchař a David Watzl, kteří s Klubajsem u baskytary byli tak úspěšní, že museli přidávat.
To ostatně platilo i o Devítce, která finišovala tento předvánoční večer písněmi, které i neznalcům ( jsou-li vůbec tací) podala betlémský příběh možná srozumitelnějším způsobem, než se o to mnozí pokoušejí nebo budou pokoušet v chrámech. A dokázala při Čapí koledě spojit vánoční poselství s tradiční rolí čápa v našich zeměpisných šířkách nebo klidně chytat kočku za ocas v koledě, která se zrodila na jihu Čech.
Nestačil jeden přidavek, ani dva a až Malý král, poslední skladba nového předvánočního cédéčka, jehož nejstarší písnička už má už sedmnáct let, ukončil tento večer, při němž pražskými ulicemi chodili Mikulášové, Andělé i Čerti.
Foto: www.devítka.cz