Slavnostní zahájení UIČS na Kampě - nastoupený realizační team.
Pátek: Na rozdíl od včerejšího reje v klubech se páteční odpoledne odehrávalo skutečně na ostrovech. Inu UNITED ISLANDS České spořitelny. Festival byl zahájen - ano pamatuji se, že ve čtvrtek v Nosticově paláci, ale teď bylo zahájení tzv. hlavní, na Kampě, protože nemnoho, ale podstatných věcí řekl primátor Svoboda. Nejdříve ale nastoupili tři hlavní pořadatelé, kteří měli na triku 1 a 0 a !.
Mělo to symbolizovat, že na letošním devátém ročníku začala už příprava příštího jubilejního. Pak byl pozván realizační team, ve značném počtu, protože, když se přeskupili, tak písmena na jejich trikách dala dohromady pojmenování festivalu.
Kieslowski - otevírali páteční program na Střeleckém ostrově, na scéně Radio 1 Club Stage.
Goodfellas - akustická rocková kapela, která vznikla v roce 2007 v Karlových Varech zahájili páteční odpoledne na hlavní scéně "Česká spořitelna Exit Stage" na Střeleckém ostrově.
Zrní - kladenská kapela, překvapení letošního UIČS. Baví nás Radiohead, Efterklang, ale i UJD, Koubek, nebo Dvořák. To je filozofie lidové hudby a industriálního Kladna.
Toyen -jedna z legendárních "kytarovek" české hudební scény 90.let, dnes již sporadicky vystupující, se předavila v odpoledním bloku na Kampě.
Při podvečerním slavnostním zahájení diváky přivítal i primátor Bohuslav Svoboda
Poté nastoupila polská skupina RUTA, vlastně začal polský večer, protože následovala MAGDA NAVARETTE. To bylo večer, ale hrálo se už celé odpoledne. Na Střeleckém ostrově bylo více kapel, na Kampě více stánků s poživatinami. Když jsem procházel pouťovou uličkou, tak všude byly fronty, jenom v jednom stánku se dva stevardi nudili. Prodávalo se tu nealkoholické pivo. Tak jsem si s nimi popovídal. Nenudili se, protože byli v doslechu a v dohledu na hlavní scénu. V tu dobu tam hráli ROMANO DROM z Maďarska.
Na břehu Vltavy odpočívali posluchači a dívali se na lodě a lidé na lodích se dívali na ně. Chtěl jsem, po letech, vidět MONIKU NAČEVU, ale v tom množství muziky ze všech stran jsem to nějak prošvihl. Abych nezapomněl, primátor a zástupce spořitelny Kolář měli na trikách dvojku. Že by to mělo nějaký význam? Spíkr byl v tom náročném prostředí velmi pohotový a tak jsem se šel zeptat, veden nápisem INFORMAČNÍ STÁNEK, jak se jmenuje. Nevěděli. „Můžete to nějak zjistit?““Nevíme kde.“ Tak jsem jim poradil, ať si nad sebe napíší „prodejní stánek“. U stánku hlásícím se k čistotě se vinul had z umělohmotných kelímků, které potom slisují a dají k recyklaci. Snaha o opuštění pozemku ve stavu nezařáděném mi připomněla jiný festival – PORTU.
Prošel jsem kolem Nosticova divadla a Tyršova domu (starosta Prahy 1 je místostarosta SOKOLA, který se chystá na slet) a pak jsem si rozmyslel cestu tramvají, vrátil jsem se jednotlivými pásmy různé muziky, kolem umění z kamene, kovu a monumentálních dřevěných plastik z nadace Jana a Medy Mládkových zpátky na most, k návratu na Střelecký ostrov.
Romano Drom - reprezentanti současné romské hudby z Mad'arska. Od svého založení v roce 1999 projeli doslova celý svět. Jejich olašské písně zpívané v původní řeči olašských Romů, se nebojí čerpat i z jiných hudebních kultur.
Gemma Hayes se řadí mezi nejtalentovanější irské zpěvačky.
Republic of Two.
Střelecký ostrov hučel na všech scénách, snad i proto, že pořadatelům se podařilo zajistit výtah z mostu do ostrovní úrovně pro vozíčkáře. Využili ho. Pravda je, že dopravili více kočárků, ale v obou případech náleží pořadatelům několik hvězdiček. Nemohl jsem stihnout poslech alespoň částí koncertů od všech kapel. Konferenciérům (promiňte mi užití termínu z mého mládí – ani počítač ho nezná a červeně mi ho podtrhnul) jsem moc nerozuměl, protože halas současné hudby, kdy i akustické kytary jsou připojeny na „bedny“ , mi nedovolil zapnout si hluchátko. U českých kapel jsem věděl, že jsou české, ale u FUEL FANDANGO (ES) se domnívám, že to byli Estonci, GEMMA HAYES jsou určitě Irové, protože jinak bych si myslel, že o Keltech nic nevím. Nebudu pokračovat. Medailonky všech kapel jsou na internetu. Nebudu se na ně (ty prezentace) dívat. Raději jsem je poslouchal.
Vyjma stanu Prima COOL, kde tančily čtyři děti, teda poskakovaly v rytmu (bušení) techna, dva starší chlapci tu (zřejmě hluší) hráli fotbal na takové krabici, kde máte na štangli čtyři dřevěné (nebo umělé) kopálisty a tou tyčí točíte. Ale řev to byl veliký, takže domluvit se ve VIP středisku nebylo snadné. A když jste šli na TOI TOI (nádherný to vynález, přítel všech pořadatelů i účastníků festivalů), tak umělá hmota kabinky tak rezonovala, že i člověk s těžkou prostatou se snadno vyčůral.
Inu, v pátek nebyla Kampa místo klidu a Střelecký ostrov budil chvílemi dojem, že se tu střílí salvy, na ostatních místech konání UI bylo podobné. Ne stejné, protože pestrost je základem dění na ostrovech. Nevím, jestli to některé Pražany nerušilo, ale pražští holubi jsou už tak voprsklí, že se procházejí na dunících reprodukčních bednách.
Hlavní scéna na Kampě přilákala spoustu návštěvníků, nechyběli ani rodiny s dětmi. A počasí festivalu opravdu přálo.
Ruta - polská kapela, hrající staré rolnické, rebelské až anarchistické písně ze 16. století se současnou vervou.
Fenomenální španělská zpěvačka Nita ze skupiny Fuel Fandango má v krvi i zjevu flamenco, ovlivněné rockem, soulem i elektronickou hudbou.
Od razantních tónů jenmou melodii - to je zpěvačka Nita.
Zatím na druhé straně Střeleckého ostrova sledovali skotskou skupinu Haight Ashbury.
Haight Ashbury není u nás neznámým pojmem. Již letos v lednu měli koncert v Paláci Akropolis pod hlavičkou UIČS.
Sofa Surfers - vídeňská kapela používající nové technologie k vyjádření své hudby, jež je oživením na evropské hudební scéně.
Sofa Surfers ukončili páteční večer na hlavní scéně Střeleckého ostrova.
Foto: František Heřman a Otýlie Diatková