Svaťa Kotas Band & Early Times na Leitnerce
Ač jsem již měla odjíždět do Švýcar, nemohla jsem si nechat ujít koncert bandu Svaťi Kotase 12. ledna v Brně na Leitnerce. Byla jsem moc zvědavá na jejich nejnovější sestavu. V té předcházející jsem je viděla naposled předloni.Kapela si tentokrát pozvala hosty, brněnskou skupinu Early Times, kteří se důstojně zhostili role předskokanů. Pamatuju si je z předkola Banjo Jamboree ve Sloupnici, myslím v roce 2010. Již tehdy se mi líbili a od té doby udělali pěkný krok dopředu. Kapelu tvoří kapelník a banjista Libor Křeček, Petr Truksa hraje na dobro, Petr Halouzka na housle, Jarda Křesánek na mandolinu, Vladimír Bráček na basu. To nejlepší nakonec, zpěvačka a kytaristka Helena „Pomněnka“ Nováčková.
Helena si "hraje" na Lenku
Zahájili písní Fireball mail a spousta dalších, střídavě v angličtině i češtině, následovala. Helena si uprostřed setu tak trošku zahrála na Lenku Plačkovou a předvedla píseň, kde čtrnáctiletá holka vyznává lásku svému asi o 30 let staršímu strýci jménem Anthony.
Prozradili , že kapela je spolu již tři roky a že je tedy nejvyšší čas, aby natočili cédéčko, než je přestane bavit hrát a také aby zbylo po nich něco na památku pro jejich děti. Myslím, že jsou ve studiu právě v současne době... Říkali konec ledna. Držíme palce a těšíme se.
Ve zpěvu se střídala Helena s Liborem, zazpívali i pár duetů. Rozloučili se anglickým originálem písně, kterou všichni znáte od Waldemara Matušky jako To všechno vodnes čas – In the jailhouse now...
Kapela Early Times
Svaťova nová kapela pro mne tedy byla premiéra. Pro ty, kteří třeba Svaťu Kotase ještě neznají, o něm napíšu pár slov. Svaťa Kotas je naprosto svérázný a geniální banjista. Patří společně s Lubošem Malinou nejen k české špičce, ale i k nejoriginálnějším banjistům na světě. Jeho hraní poznám i se zavřenýma očima, je stejně nezaměnitelný jako třeba Vojta Zícha.V roce 2000 o Svaťovi vyšel (můj) článek v americkém časopisu Banjo Newsletter, kde byly zveřejněny i jeho banjové tabulatury.
Svaťa Kotas
Svaťa, který příležitostně hraje i na kytaru, položil spolu s Robertem Křesťanem základy nejslavnější éře brněnských Poutníků. Skupinou prošel celkem třikrát. V roce 1983 založil v Bratislavě kapelu Fragment, která se z newgrass music a new acoustic dostala k bluegrassové hudbě. Skupinou prošla řada špičkových českých i slovenských muzikantů, natočila řadu CD a posbírala řadu ocenění jak na domácí, tak zahraniční půdě.
S Fragmentem Svaťa odehrál od roku 1995, kdy se předvedli na IBMA showcase, několik dlouhodobých turné po USA. Hráli na mnoha významných festivalech, včetně vystoupení v prestižní Grand Ole Opry v roce 2000. I v Evropě byli rádi vídanými hosty na festivalech i v klubech. Po odchodu z Fragmentu v roce 2002 se Svaťa věnoval zejména natáčení desek ve svém studiu. Jeho služeb využili např. brněnská kapela Drive, Mišo Vavro a Acoustic Colours, Jiří Plocek a jiní.
Z vlastní Svaťovy tvorby stojí za zmínku zejména jeho sólová deska Late at night – Pozdě v noci (1993), spojující prvky bluegrassu, swingu a nové akustické hudby, která byla ve své době první svého druhu u nás a byla velice dobře přijata v celém hudebním světě.
Američané prohlásili, že by to byl jediný banjista, který by od minuty mohl hrát v David Grisman Quintetu – kde nikdy žádný banjista nebyl. Známý americký hudební kritik David Royko z Chicaga tehdy napsal, že David Grisman se svou „Dawgmusic“, ovlivněný východoevropskou hudbou a Svaťa Kotas, ovlivněný americkým progresivním newgrassem a new acoustic music, tvoří společně jediný uzavřený kruh. V anketě Chicago Tribune se Late at night – Pozdě v noci dostala mezi pět nejúspěšnějších nahrávek roku 1994 a album se dokonce dalo koupit i Americe. V roce 2010 převzal Svaťa na festivalu Starý dobrý western z rukou předsedy "Association for main scene of country music" ocenění za svůj celoživotní přínos hudbě.
Kapela zahájila písní Fiddling man. Tu zazpívala zpěvačka Lenka Voříškova ze Šumperka, hrající na kontrabas. Od Lenky jsme slyšeli i jednu z mála jejích převzatých písní, Stingovu Fields of Gold. Ač tvrdila, že je nachlazena a že nemůže moc mluvit, na kráse jejího hlasu to neubralo.
Lenka Voříšková
Na současné kapelní tvorbě se stejným dílem podílí Svaťa, který skládá hudbu, s mladým kytaristou a zpěvákem Tomášem Vojtkem, který pro změnu píše nádherné a povětšině české texty. Tomáš se autorsky podílel již na jejich poslední nahrávce z roku 2007- Land of Endless Joy. Fragment míval a dosud má repertoár hlavně v angličtině, neboť se orientoval převážně na zahraniční publikum. (Skupina teď má hlavní sídlo v Nashvillu, kam se zpěvačka provdala).
Tomáš Vojtek a Svaťa Kotas
Svaťa Kotas Band doplňuje mladý a nadějný dobrista Martin Mikl, syn jejich bývalého mandolinisty. Společně s Tomášem a děvčaty zazpíval I am sailing to Philadephia....Jejich krásná mladičká a pro mne dosud neznámá mandolinistka Jana Zgarbová pochází ze Vsetína. Jako zpěvačka se předvedla písní Good bye waltz...
Jana Zgarbová
Ten večer jsme měli příležitost slyšet jak staré Svaťovy hity ještě z dob Fragmentu, tak spoustu nového materiálu. Ač kapela měla v úmyslu skončit v deset, jak to nařizuje klub, musely následovat jeste tři přídavky, než je tleskající a dupající publikum konečně propustilo z jeviště.
Byl to nádherný večer a již se těším na jejich nové připravované české cédéčko. A jsem moc ráda, že jsem si na to konto nečekaně mohla prodloužit pobyt ve svém rodném městě.
Foto: Lilka Pavlak