Vzkazy

  • Cédéčko s vůní kouře

    Ačkoliv ve chvíli, kdy tento článeček píši (polovina prosince), je CD s dlouhým, ale vše říkajícím názvem „Šedifky a Přeletky: Ze starých zpěvníků“, na světě teprve pár týdnů, ohlasy z různých míst jsou nejen četné, ale i velice příznivé, některé přímo nadšené.

    Celý článek...
Dnes má svátek Teodor Zítra má svátek Nina

Před šedesáti lety, 1. 12. 1953, se narodil Jiří Pavlica, jedna z nejdůležitějších postav současné české hudby. Protože naše osobní kontakty a občasná tvůrčí spolupráce už trvají přes dvacet let, láká to k pojednání šíršímu. Řekl bych, že prvních dvacet pět let jeho života více méně přímočaře směřuje k primáši Jurovi Pavlicovi (až na to, že ho rodiče přiměli studovat střední ekonomku), dalších třicet let pak od primáše Jury k Jiřímu.

Pavlica začal v dětské cimbálovce na LŠU, prošel regionálním folklorním souborem Dolina a v sedmnácti nastoupil v Hradišťanu. Ve dvaadvaceti se stal primášem a v pětadvaceti uměleckým vedoucí. Z hlediska folklorního muzikanta to bylo naprosté maximum, jehož šlo dosáhnout. Téhož roku dokončil studia hudební vědy a teorie kultury na FF UP v Olomouci a o rok později konzervatoř v Brně – housle. A zároveň začal hranice folkloru překračovat.

Řekl bych, že důležité jsou čtyři mezníky. V roce 1982 přelomové album Byla vojna u Slavkova, kde se lidový materiál ústrojně pojí s jeho kompozicemi a zároveň se odbočuje od tehdy kanonické formy cimbálovky v duchu uherského neoromantismu k oživení místních starších kořenů. Druhým mezníkem je pro mne syntetický tvar alba Hradišťanu s AG Flekem (1994), jako reprezentant Pavlicova oblíbeného fúzování (třeba se Spiritual kvintetem, Lapčíkovou a Viklickým, nebo jeho starší angažmá v Javorech). Pavlica ukázal, jak se může lidová hudba vhodně doplnit s rockem, folkem i jazzem.

Třetím vrcholem je album O slunovratu – Pavlicovo zhudebnění Skácela (1999). Hradišťan prakticky ve folklorním obsazení s nemnoha nástroji hostů navíc zde hraje moderní hudbu, která už se kompozičně výrazně liší od lidové, přitom díky archetypální poezii Skácela a charakteristickému zvuku skupiny nadále působí dojmem hlubokých lidových kořenů.

 

 

Čtvrtým vrcholem pak možná už je symfonická suita Chvění, kde Pavlica zúročil svá studia skladby na JAMU a napsal skladbu komponovanou pro symfonickou, lidovou, cizokrajnou a perkusní skupinu muzikantů.

Pavlica toho při svém talentu a pracovitosti zvládá mnohem víc. Uvidíme, jaká bude další meta. Osobně se mi hluboko vryla do mysli dvě jeho kréda. To jedno je, že písnička má mít tři p: „pohlazení, poznání, poselství“. Tím druhým, že než se při komponování vydáš cestou, která se nabízí, je tvá povinnost vyzkoušet, jestli tu není těžší, nesamozřejmější cesta, která by toho mohla v důsledku přinést víc.

 

 

Foto František Hnátek a Dominik Bachůrek

Foto týdne

„Štěstí je jednoduché.

Dobré zdraví

a špatná pamět."

 

Ernest Hemingway

Jste náš host číslo

6694075

Melanž

  • Jaký je Brňák

    Petr Komárek zvaný Farář z Texasu, USA, má – zdá se – silný vztah k Brnu. Čas od času nám přepošle zasvěcené texty o moravské metropoli. Většinou jsou ty texty vtipné, vyznačují se značným stupněm informovanosti. Dnes poslal následující sdělení:

    Celý článek...  
  • Jak posílat příspěvky na potlach v Texasu

    Ozvalo se nám již několik kamarádů ze zahraničí, kteří chtěli poslat peníze na naše bankovní konto na podporu 10 celosvětovéo potlachu, ae nemohli tak učinit, protože informace uvedené na trampských webových stránkách nebyly úplné.

    Celý článek...  
  • Když je v Texasu vedro, skoro se nedá pracovat

    Další zpráva o přípravách na 10. celosvětový potlach i omylu Country rádia.

    Čas letí jak ten jelen, co je šípem střelen. Sice 10.listopad 2018 se mnohým bude zdát ještě daleko, ale vzhledem k tomu, že klimatické podmínky v Texasu nám dovolují pracovat jen v určitý čas, což jsou dva měsíce na jaře a dva měsíce na podzim, není zase tolik času nazbyt. V létě jsou zde úmorná vedra, ve kterých venku pracují jen ti nejstatečnější (ke kterým my už nepatříme) a i když máme většinou mírné zimy, tak ani v těch se moc pracovat nedá.

    Celý článek...

Tiráž

Music Open
hudební časopis nejen o muzice


Šéfredaktor:
Fedor Skotal
Redakce:
Hanka Hosnedlová,
Lilly Pavlak (Švýcarsko),
Jana Skotalová

Grafika a web: Jana Skotalová

Kontakt:
musicopen@email.cz