Vzkazy

  • Tramping stále žije – důkazy v Jílovém u Prahy

    Jedna z expozic Regionálního muzea v Jílovém u Prahy činí místo neopakovatelným, unikátním. Nese název Tramping stále žije!, s podtitulkem …nejen v dolním Posázaví“. Jílové u Prahy je bránou do dolního Posázaví a dolní Posázaví je jednou z  kolébek tohoto ryze českého romantického fenoménu. Není tudíž náhodou, že muzeum se tomuto společenskému jevu věnuje a stalo se tak zcela ojedinělým turistickým cílem. Návštěvníci tu nahlédnou do historie i současnosti např. na „verandě stylového srubu s vyhlídkou na Vltavu“, mohou zalistovat trampskými časopisy, nahlédnout do interiéru trampské chaty, či na interaktivní mapě objevovat polohu trampských osad po celém Česku. Muzeu se podařilo shromáždit autentické předměty z pozůstalostí např. po známém trampském bardu Tony Linhartovi (bývalý lídr kapely Pacifik), prvorepublikovém tuláku a spisovateli Gézovi Včeličkovi, autorovi trampských šlágrů Jarkovi Mottlovi, ale i množství osadních vlajek, pamětních „placek“, „camrátek“, fotografií, výstřižků z dobového tisku, úředních listin, sportovních trofejí ze soutěží na trampských osadách, atd.

    Celý článek...  
  • Babické písničky 2023

    Přijměte srdečné pozvání do restaurace v Babicích u Rosic, kde se v místním sále za účasti milých hostů v sobotu 1. dubna 2023 od 17,55 hodin uskuteční 53. ročník Babických písniček

    Celý článek...  
  • Letokruhy aneb poselství Wabiho Ryvoly

    Kamarádi a kamarádky, přijďte v pátek 31. 3. 2023 na Musilku v Brně- Husovicích. Od 19 hodin si zde v podání mnoha hostů můžete poslechnout písně trampského barda v pořadu Letokruhy aneb poselství Wabiho Ryvoly

    Celý článek...  
Dnes má svátek Maxmilián Zítra má svátek Ferdinand

Marsyas

Rozhovor s dr. Lubomírem Houdkem, ředitelem nakladatelství Galén.

Jak jste přišli na staré nahrávky Marsyas?

Mám je léta rád a štvalo mě, že některé věci nebyly vydány, zejména nebyla zachycena jejich akustická a asi nejsilnější podoba. Několik let jsem čekal, protože to vypadalo, že desku vydají jiná vydavatelství. To se vleklo, poté usnulo, pak mi zavolal Oskar Petr: Nikdo s tím nic nedělá, nechceš to udělat ty? Okamžitě jsme se domluvili, on připravil dramaturgii a pak začalo shánění nahrávek a zejména práv na některé písničky. U některých coverů jsme bohužel neuspěli. Při výběru vlastních písniček si Zuzana s Oskarem vybrali většinou verze, které se jim zdály nějak nejpovedenější svojí náladou, verze, které měly nějaký švih, i když třeba nešlo o nejlepší technickou kvalitu. Z toho jsme pak dvojdesku poskládali, Pavel Karlík ve studiu SONO čaroval se třicet let starými nahrávkami, Luděk Kubík s Karlem Halounem udělali úžasný obal… no a vyšlo to.

Říká se, že to byla docela práce, protože některé nahrávky byly uloženy kdesi ve sklepě…

Práce to byla, protože nadšenci sběratelé měli mnohdy nahrávky různé kvality. Když měli ještě pásky, šlo to, horší byly různé amatérské digitalizace a to je skoro vždy průšvih. Ale měli jsme i štěstí. Například jsme chtěli, aby druhý disk představil první album kapely, ale s necenzurovanými texty a v té nejčistší podobě dvě kytary a tři hlasy (i když ve dvou písních hraje Honza Hrubý na housle). A Vladimír Misterka měl v archivu právě skvělé nahrávky z Pardubic z roku 1978, kdy tato sestava kapely již pomalu končila.

Určitě to nebyla první deska, které jste pomohl na svět. Které byly ty před tím?

Těch už máme více, nejméně tři desítky. Ono to začalo tak, že úplně na začátku jsem chtěl vydat knihu písňových textů Vladimíra Merty, začali jsme na té knížce pracovat, sice ještě pořád není dokončena, ale v mezičase jsme se dohodli vydat vlastně první české pořádné vydání jeho alba Ballades de Prague z roku 1968, které natočil ve Francii. Vydali jsme knihu o sdružení Šafrán, na oslavu vydání jsme udělali koncert téměř všech jeho členů po třiceti letech od festivalu v Pezinku, z koncertu vyšlo DVD a už to jelo. Mapuji vlastně lidi, které mám rád, Vladimíra Mertu, Vlastu Třešňáka, Honzu Buriana, Jiřího Dědečka, Jaroslava Hutku atd. atd. Jako úplná novinka dnes vyšla sbírka písňových textů Jiřího Zycha pro Petra Lutku, knížka se jmenuje Zběsilé balady a její součástí je i CD s nahrávkami 24 písní. Setkání s Jiřím Zychem si považuji, je to pro mne jedno z nejkrásnějších osobních setkání v českém folku.

Galén je přece nakladatelství zejména zdravotnické a lékařské literatury – jak to?

Galén je v první řadě nakladatelství, věnujeme se již dvacet let převážně zdravotnické literatuře, ale děláme i beletrii, populárně vědeckou literaturu a memoáry, které se nějak točí kolem medicíny. Já vlastně pořád čekal, kdo konečně vydá různé knihy či desky městských písničkářů, nic se nedělo, tak jsme to začali dělat sami. A zdůvodnil jsem si to prostě: Hudba léčí, ne? Jiřímu Dědečkovi jsme vydali knížku, Honzovi Burianovi, Jiřímu Černému, pak vyšla Klimtova monografie o Krylovi, Bezrův rozhovor s Vlastou Třešňákem, na to se nabalovaly další a další, až z toho vznikla edice Olivovníky, jakási pocta řadě skvělých lidí. Nejde zdaleka jen o Šafrán, vždyť Jiří Suchý, Václav Havel, Karel Hvížďala, Vojta Lindaur, Michal Bystrov a další členy tohoto sdružení nebyli, ale jsou to lidi, které máme s redaktorem Honzou Šulcem prostě rádi.

Chystáte něco dalšího z muziky?

Máme rozdělanou celou řadu věcí. Dokončujeme další svazek Hutkových spisů, jeho mimořádně zajímavé prózy z exilu, román Dopisy Ivanovi nebo provokativní prózu Dvouseta, točíme nové desky Vladimíra Merty i Petra Lutky, Vlasta Třešňák se na natáčení pomalu chystá, připravujeme pečlivé reedice, například Mertovo album z roku 1970 Pravda o Marii, kompletní vydání Hutkovy desky Vandrovali hudci s dosud nevydanými písněmi z archivu brněnského rozhlasu a dokončujeme i Vlastův legendární Koh-i-noor s bonusy. Vyjde brzy CD Jiřího Šlupky Svěráka Stará píseň, nachystali jsme první domácí vydání Soukupova alba Radio z produkce Pallasova vydavatelství Šafrán 78, rozšířené vydání Karáskovy první desky Řekni ďáblovi ne a na dalších věcech průběžně pracuji.

Foto: František Heřman

Foto týdne

Jste náš host číslo

8922429

Melanž

  • Klepač - malá retro vzpomínka z Ostravska

    Pamatujete ještě, jak na každém sidlišťu byly klepače?  To bylo, užasne zařizeni, na kerem se dalo blbnut cele dni. Klepač byl našim fejsbučkem aji mobilem dohromady. Jak bylo cosik třeba  komunykovat, šlo se na klepač. Kdo by tenkrat tušil, že za čtvrt stoleti  budu mět problem najit nejen klepač, ale dokonce aji jeho fotku!

    Kdo by to tušil, že barva na tych nadhernych kladinách  obsahovala  polychromovane bifenyly či jakesik jiné sajrajty… No a co? Koho zajimaly take cypoviny?  Však aj moja dřevěna postýlka, ve které sem jako maly synek v době ruske okupace chrapal, byla natřena barvu, kera obsahovala olovo. A jak se to fajně lizalo! Proto možna mam železne zdravi.

    Dom zme chodili včas, ani nevim, jak zme to zvladli. Kolemjduci vždycky oznamili spravny čas. Žadne mobily nebyly, takže co se dohodlo na klepaču, to muselo platit. Nebyl žadny fejsbuček, počitače, internet. Kdo se připozdil při hrani sofistykovanych her - třeba hazani nožem od frňaka tak, aby se zapichnul do země - byl ztraceny.

    Když  sem byl na zahradě, chlastal sem vodu z hadice. A když zme byli s  partyju u splavu na Opavici, chlastali zme vodu přimo a dupu utirali lopuchama s  kopřivu. Ale či by mě napadlo, že se najdu taci mamlasi, keři si budu  kupovat obyčejnu vodu schovanu do plastycke flašky plne  optymineralu?

    Celý článek...

Tiráž

Music Open
hudební časopis nejen o muzice


Editor:
  Fedor Skotal

Redakce: Marty Newton

Grafika: Jana Skotalová

 

Autoři:  Jiří Černý, Mirek Černý, Jaroslav Čvančara, Ivan Doležal, Svatoslav Fiala (foto), Jiří Hampl (foto), František Heřman (foto), Hanka Hosnedlová, Vít Hrabánek, Jan Krůta, Miloslav Jakub Langer, Jaroslav Samson Lenk, Jindřich Marek, Stanislav Motl, Petr Vokoun Náhlík, Míra Navara, Zdeněk Nossberger, Sandy Nosek,Lucia Nováková (foto), Lilly Pavlak, Jan Plachetka, Milan B. Plch, Radovan Rakus, Jan J. Vaněk, Jerry Pupál Vecka, Ladislav Vencálek, Karel Cimbura Vidímský

 

Kontakt: musicopen@email.cz