Vzkazy

  • Tramping stále žije – důkazy v Jílovém u Prahy

    Jedna z expozic Regionálního muzea v Jílovém u Prahy činí místo neopakovatelným, unikátním. Nese název Tramping stále žije!, s podtitulkem …nejen v dolním Posázaví“. Jílové u Prahy je bránou do dolního Posázaví a dolní Posázaví je jednou z  kolébek tohoto ryze českého romantického fenoménu. Není tudíž náhodou, že muzeum se tomuto společenskému jevu věnuje a stalo se tak zcela ojedinělým turistickým cílem. Návštěvníci tu nahlédnou do historie i současnosti např. na „verandě stylového srubu s vyhlídkou na Vltavu“, mohou zalistovat trampskými časopisy, nahlédnout do interiéru trampské chaty, či na interaktivní mapě objevovat polohu trampských osad po celém Česku. Muzeu se podařilo shromáždit autentické předměty z pozůstalostí např. po známém trampském bardu Tony Linhartovi (bývalý lídr kapely Pacifik), prvorepublikovém tuláku a spisovateli Gézovi Včeličkovi, autorovi trampských šlágrů Jarkovi Mottlovi, ale i množství osadních vlajek, pamětních „placek“, „camrátek“, fotografií, výstřižků z dobového tisku, úředních listin, sportovních trofejí ze soutěží na trampských osadách, atd.

    Celý článek...  
  • Babické písničky 2023

    Přijměte srdečné pozvání do restaurace v Babicích u Rosic, kde se v místním sále za účasti milých hostů v sobotu 1. dubna 2023 od 17,55 hodin uskuteční 53. ročník Babických písniček

    Celý článek...  
  • Letokruhy aneb poselství Wabiho Ryvoly

    Kamarádi a kamarádky, přijďte v pátek 31. 3. 2023 na Musilku v Brně- Husovicích. Od 19 hodin si zde v podání mnoha hostů můžete poslechnout písně trampského barda v pořadu Letokruhy aneb poselství Wabiho Ryvoly

    Celý článek...  
Dnes má svátek Maxmilián Zítra má svátek Ferdinand


Ponorkové nemoci dávají někteří hudební publicisté vinu za rozhodnutí Pavla Žalmana Lohonky změnit svou dosavadní základní hudební formaci „A spol“. Po čtrnácti letech by to bylo nesporně i pochopitelné a akceptovatelné. On sám komentoval své radikální rozhodnutí slovy, že k takovému kroku musí mít člověk deset pádných důvodů, a ty že skutečně měl.

Na sklonku loňského roku, dva dny před Silvestrem, se totiž rozhodl rozvázat smlouvu se zpěvačkou  Jindřiškou Brožovou, začátkem letošního roku odešel i její muž Honza Brož. Nejspíš to pro ně není žádná velká existenční rána, protože už řadu let paralelně se Spolem fungovala na koncertních pódiích i jejich rodinná sestava pod názvem Devítka, která má již svůj okruh fanoušků a které se teď budou moci věnovat daleko intenzivněji.

V nové Žalmanově formaci nahradili Honzu a Jindřišku kytarista Pavel Malina a Míša Hálková (Krmíčková), která se Žalmanem již kdysi, v polovině 90.let, zhruba tři roky už zpívala. Mimo jiné se Míša dala dohromady rovněž s před časem obnovenou skupinou Sem Tam. Ani Pavel není žádný muzikantský zajíc, má za sebou působení například s Věrou Martinovou, Pavlem Bobkem, také s Pavlínou Jíšovou nebo s Robertem Křesťanem. Oba pak přijali Žalmanovu nabídku s nadšením. Podle Pavlíny Jíšové je Pavel nejen skvělý instrumentalista, ale i vokalista, takže obavy některých hudebních teoretiků, že bude nové sestavě chybět poslechově jedinečný trojhlas, jsou nejspíš zbytečné. I když Pavel Malina není zrovna sólista.

Některé příznivce populární Žalmanovy skupiny tato změna rozladila a rozhořčila – zaběhnuté koleje brali jako ideální možnou verzi a odmítají uvažovat nejen o důvodech, ale i o změnách jako takových. Jiní berou střídání muzikantů jako osvěžení a možnost nabrat nový vítr do plachet. Už třeba při listopadovém narozeninovém Žalmanově koncertu v rodných Českých Budějovicích mnozí velice příznivě hodnotili neformální Míšino vystoupení s kapelou, které nesporně poslechově zapůsobilo pozitivně.

Ovšem ani pro Žalmana samotného nebylo toto  rozhodnutí určitě jednoduché. Znám ho jako velice citlivého člověka a dovedu si představit, jak asi vše v soukromí pak prožíval. Věděl dobře, jak takové rozchody bolí, ať už se jednalo v minulosti o odchod Pavlíny Jíšové a Tondy Hlaváče před více než dvěma desítkami let, nebo o rozhodnutí Pavlíny před pár roky ukončit působení v druhé doprovodné Žalmanově formaci A hosté, která fungovala souběžně se Spolem.

„Přemýšlel jsem o tom již nějakou dobu a pořád jsem se k tomu nemohl odhodlat. Bylo jasné nejen mně, že bude třeba oddělit obě souběžně běžící formace – Spol a Devítku, abychom kopali každý sám za sebe. Myslím, že tahle změna bude mít dobrý dopad na obě uskupení a až se usadí emoce a pročistí se vzduch, bude to jasné na obě strany,“ komentuje Žalman své rozhodnutí.

Možná, že k Žalmanově radikálnímu kroku přispěl i jeho postupně naplňovaný návrat ke kořenům. Možná, že cítil potřebu něčeho nového, i když dobře ví, jak konzervativní publikum nerado takové změny přijímá. Přesto se rozhodl riskovat a pokusit se o nový vítr do plachet, bez ohledu na to, bude-li zpočátku příznivý, či nikoliv. Ovšem v každém případě je jasné, a to kvituji s uznáním i povděkem, že nehodlá pověsit své aktivní muzikantství na hřebík a že hledá stále nové cesty k tomu, aby posluchačsky nesklouzl jen do vzpomínkové nostalgie na to, co bylo... Byť to bylo super a staré „žalmanovky“ se pomalu staly již klasikou. Znovu a znovu pokouší tvůrčí Múzu, někdy více, někdy méně úspěšně, ale nevzdává to, nechce přešlapovat na místě.

Letos oslaví Žalman s aktuální formací A spol již třicet let působení, i když se sestavy pod stejným názvem měnily. V roce 1982 s ním kromě Pavlíny a Tondy začínal také Jarda Matějů a Vojta Zícha. První velká změna nastala pak již v roce 1990. Post zpěvačky potom na čas obsadila Lenka Slabá, tu v polovině 90.let nahradila právě zmiňovaná Míša Krmíčková-Hálková. Druhá radikální obměna spadá do roku 1997, kdy začal Žalman vystupovat s Jindřiškou a Honzou Brožovými, kteří tehdy ještě nebyli manžely. Sestavu doplnil baskytarista Petr Novotný. Ten se také začlenil i do Žalmanovy paralelní formace A hosté, se kterou začal Žalman již před pár roky vystupovat zejména na jihu a kterou tvořil Tonda Hlaváč a Pavlína Jíšová, již poté nahradila Šárka Benetková.


Žalman a hosté dnes: zleva Tonda Hlaváč, Šárka Benetková, Žalman, Petr Novotný

A Pavlína Jíšová, která může záležitost zasvěceně posoudit říká: „Žalman se na folkové scéně pohybuje již dostatečně dlouho, aby dokázal situaci fundovaně posoudit a pokud vím, tak při výběru svých kolegů do kapely nikdy nesáhl vedle. Pavel Malina je výborný kytarista i vokalista, který může přispět k tomu, aby se Žalmanův repertoár nejen udržel v dané úrovni, ale dát mu třeba i nový rozměr. Stejně jako Míša Krmíčková-Hálková, která je skvělou a osvědčenou sólistkou. Já téhle nové sestavě držím palce a přeji jim, aby jim to klapalo. I u posluchačů.“

Mnohé kapely prodělávají personální změny celkem hladce a bez nějakých velkých bouří. Nedávné Žalmanovo rozhodnutí však vzbudilo nečekanou vlnu vzedmutých emocí, snad díky tomu, že poslední A spol byl považován po čtrnácti letech hraní za stálici a lidi nemají rádi změny, které nabourávají jejich poklid a plynulý běh věcí. Ovšem taky nikdy předtím nebyla taková široká možnost veřejné názorové prezentace, jakou nyní poskytuje internet a web. Možná, že z toho důvodu ubudou novému Žalmanovu uskupení někteří ortodoxně uminutí příznivci, ale věřím, že v průběhu času přibudou zase noví. Ostatně, počkejme si na avizované premiérové vystoupení nové formace, které se má uskutečnit v Písku, a to 25.dubna. Pak uvidíme – nebo spíš uslyšíme...


Pavel Žalman Lohonka, Jaroslav  Matějů, Vojta Zícha, Michaela Hálková (Krmíčková)

Foto týdne

Jste náš host číslo

8922341

Melanž

  • Klepač - malá retro vzpomínka z Ostravska

    Pamatujete ještě, jak na každém sidlišťu byly klepače?  To bylo, užasne zařizeni, na kerem se dalo blbnut cele dni. Klepač byl našim fejsbučkem aji mobilem dohromady. Jak bylo cosik třeba  komunykovat, šlo se na klepač. Kdo by tenkrat tušil, že za čtvrt stoleti  budu mět problem najit nejen klepač, ale dokonce aji jeho fotku!

    Kdo by to tušil, že barva na tych nadhernych kladinách  obsahovala  polychromovane bifenyly či jakesik jiné sajrajty… No a co? Koho zajimaly take cypoviny?  Však aj moja dřevěna postýlka, ve které sem jako maly synek v době ruske okupace chrapal, byla natřena barvu, kera obsahovala olovo. A jak se to fajně lizalo! Proto možna mam železne zdravi.

    Dom zme chodili včas, ani nevim, jak zme to zvladli. Kolemjduci vždycky oznamili spravny čas. Žadne mobily nebyly, takže co se dohodlo na klepaču, to muselo platit. Nebyl žadny fejsbuček, počitače, internet. Kdo se připozdil při hrani sofistykovanych her - třeba hazani nožem od frňaka tak, aby se zapichnul do země - byl ztraceny.

    Když  sem byl na zahradě, chlastal sem vodu z hadice. A když zme byli s  partyju u splavu na Opavici, chlastali zme vodu přimo a dupu utirali lopuchama s  kopřivu. Ale či by mě napadlo, že se najdu taci mamlasi, keři si budu  kupovat obyčejnu vodu schovanu do plastycke flašky plne  optymineralu?

    Celý článek...

Tiráž

Music Open
hudební časopis nejen o muzice


Editor:
  Fedor Skotal

Redakce: Marty Newton

Grafika: Jana Skotalová

 

Autoři:  Jiří Černý, Mirek Černý, Jaroslav Čvančara, Ivan Doležal, Svatoslav Fiala (foto), Jiří Hampl (foto), František Heřman (foto), Hanka Hosnedlová, Vít Hrabánek, Jan Krůta, Miloslav Jakub Langer, Jaroslav Samson Lenk, Jindřich Marek, Stanislav Motl, Petr Vokoun Náhlík, Míra Navara, Zdeněk Nossberger, Sandy Nosek,Lucia Nováková (foto), Lilly Pavlak, Jan Plachetka, Milan B. Plch, Radovan Rakus, Jan J. Vaněk, Jerry Pupál Vecka, Ladislav Vencálek, Karel Cimbura Vidímský

 

Kontakt: musicopen@email.cz