Je všeobecně známé, že hlavním impulzem vzniku trampského světa bylo volání dálek mimořádně umocněné romantikou Divokého západu, která k nám proudila během dvacátých let minulého století z komiksových příběhů. Není nejmenších pochyb o tom, že o všeobjímající slávu a popularitu urostlého, statečného, ušlechtilého a všestranně spravedlivého chlapíka, známého pod nepříliš vzletným jménem „kovboj“, se stejně jako za Velkou louží i u nás zasloužil především film.
Ten údajně první vznikl v listopadu 1903, jmenoval se „The Great Train Robbery“ (Velká vlaková loupež), trval pouhých deset minut a režíroval ho chlapík s náramnou praxí u Thomase Edisona, Edwin S. Porter.
Historickou předlohou byla skutečná vlaková loupež, která se odehrála 29. 8. 1900 nedaleko Table Rocku ve Wyomingu, a čtyři členové party Butche Cassidyho si tehdy přišli na pouhých 5000 dolarů. Celý film vznikl na východě USA. Z části v Edisonově studiu v New Yorku a v exteriérech Essex Country Parku v New Jersey.
Stejně tak nelze pochybovat o tom, že tím, kdo ke všem charakterovým přednostem a tělesným proporcím filmového kovboje přidal velký kus elegance, byl právě a pouze urostlý a vybraně oblékaný Tom Mix (Thomas Hezekiah Mix 1880 - 1940).
Filmovou dráhu zahájil v roce 1911 a za necelé čtyři roky natočil rovnou stovku filmů (!!!). Byly to ovšem vesměs tzv. „one and two reelers“, tedy snímky v délce 10 - 20 minut. V letech 1917 - 1928 spolupracoval s podstatně slavnější firmou Fox Film Corporation. Za týdenní natáčení bral 17 500 dolarů a jeho filmy se protáhly na 50 - 60 minut. K nejslavnějším patřily „Riders Of the Purple Sage“ (1925), „The Great K & A Train Robbery“ (1926) a „The Last Trail“ (1927). Znalci Toma Mixe vám snadno doloží, že v létech 1911 - 1929 natočil celkem 326 němých filmů a mnohé z nich sám režíroval. Navíc vás pobaví tím, že v drtivé většině jsou tyto filmy výhradně v dánských a v československých archivech.
Tom Mix a jeho kůň Tony
Vliv country muziky ve formě filmových westernů výrazně ovlivnil rok 1929. Právě tehdy, v době kdy vypukla velká světová krize, nahráli první gramofonové snímky Ztracenkáři, Samotáři, Settleři, Osadníci, Kamarádi z údolí děsu a hezká řádka dalších, převážně osadních sborů. Ale především vstupuje na světovou scénu záplava filmových westernů.
Koncem 20. let minulého století se sice Tom Mix ještě na filmové plátno vrátil, ale jeho kdysi vytrvale věrná filmová sláva už kráčela po jiných stezkách. Pár let i ve stopách chlapíka, jehož vizáž nejen Toma Mixe silně připomínala, i jeho filmové příběhy byly poměrně velice podobné. Tenhle chlapík, o němž se dnes už skoro vůbec nic neví, se - aniž by to tušil - zapsal hned několikrát i do historie světové country.
Byl prvním filmovým kovbojem, který na plátně zpíval. V roce 1929 si pobrukoval pár notoricky známých melodií Velkých plání v sedmdesátiminutové, jenom z části zvukové kovbojce „Wagon Masters“. Byl prvním zpívajícím filmovým kovbojem, který se dostal do gramofonového studia. 14. dubna 1930 nazpíval v Hollywoodu pro značku Columbia osm skutečných kovbojských lidovek (např. „The Lone Star Trail“, nebo „Cowboy´s Lament“). Jeho prvenství vůbec nesnižuje, že po totálním výbuchu první desky zůstaly ostatní nahrávky pouze v archivu.
Byl prvním hercem, který natočil filmovou kovbojku podle písničky, kterou v ní zpíval. Jak tvrdí George N. Fenin s Williamem K. Eversonem v knize From Silents To Cinerama: „Měl příjemný hlas a vcelku spolehlivě uměl hrát i na housle. Obvykle zpíval u táboráku a jeho písničky vždycky posunovaly děj kousek dál.“ Už tím se lišil od ostatních filmových kovbojů, kteří se dokázali rozezpívat kdykoli, při čemkoli a kdekoli, ale vůbec nic se nedělo. Ta první filmová kovbojka, jejímž scénářem byla vlastně písnička, se jmenovala „Strawberry Roan“ a vznikla v roce 1933.
Jako herec-režisér nabídl v roce 1934 první filmovou příležitost Gene Autrymu. Film se jmenoval „In Old Santa Fe“ a Gene v něm společně se svým věčným stínem Smiley Burnettem zpíval několik písniček ze svého populárního rozhlasového pořadu „Melody Ranch“. Díky tomuto filmu se Gene Autry stal na hezky dlouhou dobu králem zpívajících filmových kovbojů. Mnozí současníci si to, že si osud vybral právě Autryho, neuměli logicky vysvětlit, ale článek A. Johnsona, který uveřejnil The Saturday Evening Post 2. 9. 1939 dokládá, že nejprostší vysvětlení je vždy nejblíž pravdě. Johnson píše: „To, že Autry byl jako herec naprosté dřevo, působilo z počátku nepříznivě, ale záhy se zjistilo, že právě v tom je jeho obrovská přednost. Podobně jako Gary Cooper a Jimmy Stewart byl doslova ideální typ nadmíru nešikovného a naprosto nerozhodného mužského. Přesně takový, jakého průměrný Američan zbožňuje.“
Ten dávno zapomenutý chlapík, který tohle všechno dokázal, měl v dobách největší slávy obrovský ranč, nejpřepychovější auta i vlastní soukromé letadlo, ale všechno doslova propil a zemřel v naprosté bídě ve starobinci Motion Picture Home v kalifornském Woodland Hills. Jmenoval se Kenneth Olin Maynard (1895 - 1973).
Ken Maynard a Evalyn Knappová ve filmu In Old Santa Fe z roku 1934.
(pokračování)